|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / BICL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
BICL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Biologie člověka pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/BICL
|
Vyloučené předměty
|
CBG/BIČ a CBG/BIZV a CBG/BIZVM a KBI/BIČ a KBI/BIDI a KBI/BIODU a KBI/BIU a KBI/BIZV a KPG/9BIZR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty oboru učitelství s fylogenezí člověka a se základy anatomie a fyziologie člověka. Procvičit anatomickou terminologii. Podat přehled o ontogenezi člověka a s ní spojené problematice.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalosti přednášené látky. Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Úvod do biologie člověka, opakování, biologické obory s důrazem na medicínu, obecný princip nemoci, úvod do anatomie.
2. Fylogeneze člověka.
3. Soustava kosterní.
4. Pohybová soustava, vnitřní prostředí a tělní tekutiny.
5. Oběhová soustava krev, srdce, cévy.
6. Mízní a dýchací soustava.
7. Soustava trávicí.
8. Metabolismus, soustava kožní a vylučovací.
9. Soustava nervová.
10. Soustava žláz s vnitřní sekrecí.
11. Smyslové orgány.
12. Soustava pohlavní, ontogenetický vývoj.
13. Člověk a zdraví.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici úvodní přednášky, které se svým tématem odlišují od převažující anatomie a fyziologie člověka.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Merkunová, A., Orel, M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha, 2008.
-
Základní:
Machová J. Biologie člověka pro učitele.. Praha, 2002.
-
Základní:
Palmer D. Původ člověka. Bratislava, 2009.
-
Doporučená:
Hajniš, Karel. Anatomie člověka pro biology. Díl 2, Nervová soustava, kůže a její deriváty, smyslové orgány. Jinočany : H & H, 1993.
-
Doporučená:
Hořejší, Jaroslav. Lidské tělo : srozumitelný a zevrubný průvodce po strukturách a funkcích lidského organismu. Bratislava : Gemini, 1992. ISBN 80-85265-59-1.
-
Doporučená:
Dylevský, I. - Trojan, S. Somatologie I,II. Avicenum Praha, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni |
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni |
znát fylogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
být schopen pochopit podstatu fyziologických dějů a jejich vztah k anatomickým strukturám lidského těla |
být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát anatomii lidského těla |
znát fylogenezi a ontogenezi člověka |
znát fyziologii lidského těla |
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění |
znát vliv dědičnosti zdraví jedince |
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
chápat vztah mezi anatomickou stavbou, fyziologickými ději a zdravotním stavem člověka |
vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|