|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAN / ALSE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAN
/
ALSE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lexikologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 8
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAN/ALS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s teorií předmětu v uvedeném rozsahu, dovést je k pochopení vztahů mezi lexikálními jednotkami ve struktuře slovní zásoby, k rozšíření jejich vlastní slovní zásoby na úroveň B2 a k jejímu používání na pozadí znalostí probraných vztahů (např. nahrazování výrazů synonymy, použití eufemismů, tvoření odvozenin, rozlišování hierarchie významů u polysémantických slov, atd.).
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet
Soustavná příprava na semináře - řešení zadaných cvičení, aktivní účast v diskusích na daná odborná témata, splnění zápočtového testu na 75%.
Zkouška
|
Obsah
|
Základní terminologie předmětu, pojem slova z hlediska formálního a sémantického, slovo jako znak, paradigmatické a syntagmatické sémantické vztahy (synonyma, antonyma, homonyma, hyponyma, meronyma, slova mnohoznačná, frazeologismy, kolokace, frázová slovesa). Tvoření slov (derivace, skládání, konverze, posun přízvuku, gradace, zkracování, zpětné tvoření, směšování, akronyma, onomatopoiea), práce se slovníky a jejich typologie, interference s češtinou v oblasti slovního významu (slova podobná formou, odlišná významem), stylistická diferenciace slovní zásoby.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Naděžda Stašková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. Jarmila Petrlíková, Ph.D. (100%),
PhDr. Naděžda Stašková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Mgr. Jarmila Petrlíková, Ph.D. (100%),
PhDr. Naděžda Stašková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Čermák, F. & Blatná, R. Manuál lexikografie. Praha, H & H, 1995.
-
Rozšiřující:
The Cambridge Encyclopedia of the Language
(Crystal, D.)
-
Doporučená:
Lipka, L. An Outline of English Lexicology. Tübingen, Niemayer, 1990.
-
Doporučená:
Peprník, J. Anglická lexikologie. Olomouc, 1992.
-
Doporučená:
Peprník, J. English lexicology. 2. vyd, dotisk. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0265-3.
-
Doporučená:
Bauer,L. English Word Formation. Cambridge, CUP, 1983.
-
Doporučená:
Russell S. Grammar, Structure and Style. Oxford, 1993.
-
Doporučená:
Lyons J. Linguistic Semantics, An Introduction. Cambridge, 2005.
-
Doporučená:
Cruse, A. Meaning in Language, An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford, OUP, 2004.
-
Doporučená:
Plag Ingo. Word-formation of English. Cambridge, 2003.
-
Doporučená:
Hladký, J. Zrádná slova v angličtině. SPN Praha, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
12
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
3
|
Kontaktní výuka
|
33
|
Celkem
|
128
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět základním jevům anglické fonetiky a fonologie, morfologie a syntaxe |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit jevy a vztahy v oblasti lexikální sémantiky, lexikální morfologie, frazeologie a obecné lexikologie |
- popsat jednotlivé typy lexikálních jednotek |
- popsat složky lexikálního významu a stylistické rozvrstvení slovní zásoby angličtiny |
- vysvětlit fungování jednotlivých sémantických vztahů (eufemismy, internacionální homonyma, synonyma, antonyma, odlišné významy polysémantických slov) |
- popsat jednotlivé slovotvorné postupy a uvést relevantní příklady slov |
- popsat typologii anglických slovníků a jejich mikro- a makro-strukturu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- používat lingvistickou terminologii v oblasti lexikální sémantiky, lexikální morfologie, frazeologie a obecné lexikologie |
- identifikovat jednotlivé typy lexikálních jednotek a analyzovat jejich vzájemné vztahy ve struktuře slovní zásoby, a to jak obecně v jazyce vůbec, tak i specificky v anglickém jazyce |
- identifikovat složky lexikálního významu a rozlišit slova stylisticky neutrální a slova stylisticky zabarvená |
- aplikovat znalost typů významových vztahů při jejich identifikaci v textu a užití jejich specifičtějších forem v praktickém jazyce (eufemismy, internacionální homonyma, synonyma, antonyma, odlišné významy polysémantických slov) |
- identifikovat slovotvorné postupy u různých typů anglických slov |
- aplikovat znalosti slovotvorby při praktickém užívání odvozenin |
- uplatnit širší slovní zásobu při užívání angličtiny |
- využívat efektivněji různé typy slovníků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|