|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / AM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
AM2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologické metody 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je zaměřen na téma zpracování prostorových dat v archeologii. Předmět se zaměřuje na zpracování dat krajinné archeologie a komplexních prostorových dat v prostředí GIS. Jednotlivá témata jsou prezentována na příkladech vybraných výzkumných projektů, včetně aktuálních projektů katedry. Studenti jsou seznámeni s teoretickým a praktickým zpracováním geodat v archeologii. Praktická cvičení jsou vedena v prostředí softwaru ArcGIS.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce.
|
Obsah
|
1. Úvod do GIS, seznámení se s ArcGIS, datové typy, datové zdroje, souřadnicové systémy.
2. Sběr prostorových dat v terénu, ukázka přístrojového vybavení a principy jejich využití.
3. Zpracování leteckých snímků - georeferencování, rektifikace.
4. Letecké laserové skenování (LiDAR) - formáty dat, zpracování, výstupy, základní vizualizační algoritmy (hillshade; slope; countours).
5. Geodatabáze - tvorba, správa, typy vstupních dat.
6. Tvorba výstupních mapových produktů (vložení měřítka, severky, kolorování, legenda atp.).
7. Základní analytické postupy v ArcGIS (analýza dohlednosti, svažitosti, vzdálenosti od vodních toků).
8. Prostorové analýzy, ArcGIS online - možnosti publikování mapy a tvorby mapových portálů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gojda, Martin; John, Jan. Archeologie a letecké laserové skenování krajiny = Archeology and airborne laser scanning of the lanscape. Plzeň : Západočeská univerzita, Filozofická fakulta, Katedra archeologie, 2013. ISBN 978-80-261-0194-9.
-
Základní:
Matoušková, Eva; Starková, Lenka; Pavelka, Karel,; Nováček, Karel,; Šedina, Jaroslav; Faltýnová, Martina; Housarová, Eliška. Using remotely sensed data for documentation of archaeological sites in Northeastern Mesopotamia. 23rd International Archives of the Photogrammetry. 2016.
-
Základní:
Geletič, Jan. Úvod do ArcGIS 10. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3390-5.
-
Základní:
Břehovský, Martin; Jedlička, Karel; Šíma, Jiří. Úvod do geografických informačních systémů : přednáškové texty. [Plzeň] : [Západočeská univerzita], 2003.
-
Doporučená:
DONEUS, M. - BRIESE, C. - FERA, M. - JANNER, M. Archaeological prospection of forested areas using full-waveform airborne laser scanning.. Journal of Archaeological Science 35(4), 882-893, 2008.
-
Doporučená:
Opitz, Rachel S.; Cowley, David C. Interpreting archaeological topography : airborne laser scanning, 3D data and ground observation. Oxford : Oxbow Books, 2013. ISBN 978-1-84217-516-3.
-
Doporučená:
RISB?L, O., GUSTAVSEN, L. LiDAR from drones employed for mapping archaeology-Potential, benefits and challenges. Archaeological Prospection. https://doi.org/10.1002/arp.1712. 2018.
-
Doporučená:
RISB?l, O. - BRIESE, C. - DONEUS, M., - NESBAKKEN, A. Monitoring cultural heritage by comparing DEMs derived from historical aerial photographs and airborne laser scanning,. Journal of Cultural Heritage 16(2), 202-209. 2015.
-
Doporučená:
DONEUS, M. Openness as visualization technique for interpretative mapping of airborne lidar derived digital terrain models. Remote Sensing 5(12), 6427-6442, 2013.
-
Doporučená:
ŠTULAR, B. - KOKALJ, Ž. - OŠTIR, K. - NUNINGER, L. Visualization of lidar-derived relief models for detection of archaeological features. 2012.
-
Doporučená:
STARKOVÁ, L. Využití leteckého laserového skenování na příkladu mapování a dokumentace zaniklých vesnic středověkého a novověkého charakteru v Čechách In: Gojda, M. - John, J.: Archeologie a letecké laserové skenování krajiny. Fakulta filozofická, Plzeň, 2013. ISBN 978-80-261-0194-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout metody současné terénní archeologie
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout problematiku získávání prostorových dat v archeologii |
Shrnout problematiku prezentace prostorových dat |
Shrnout problematiku využití GIS v archeologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Na datasetech demonstrovat zpracování různých druhů prostorových dat |
Vytvořit digitální model terénu |
Vytvořit mapu s odborným obsahem |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|