|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / LVAKP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
LVAKP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lab. výpočty - aplikace v klinické praxi
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Laboratorní výpočty - aplikace v klinické praxi
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
32 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je studenta naučit aplikovat výpočty, vycházející z fyzikálně-chemických principů laboratorních a analytických metod a výpočty spojené s laboratorními úkony, do klinické praxe.
|
Požadavky na studenta
|
80% aktivní účast na cvičení
písemná zkouška - úspěšné vyřešení zadaných výpočtů a jejich laboratorní interpretace
|
Obsah
|
1. - 2. Provázanost výpočtů pH s teoriemi elektrochemických, elektroforetických a chromatografických metod.
Procvičování a laboratorní interpretace získaných výsledků a měření.
3. - 4. Výpočty přípravy a složení roztoků při přípravě kalibračních roztoků, standardů, ředění alkoholů, kyselin, zásad, pufrů apod. Procvičování a laboratorní interpretace získaných výsledků a měření.
5. - 7. Fyzikální výpočty z optiky - Lambert-Beerův zákon v kontextu práce s molárním absorpčním koeficientem, pro interpretaci absorpční křivky, stanovení koncentrace pomocí metody přímé spektrofotometrie, metody kalibrační křivky, metody jednoho standardu či metody standardních přídavků. Procvičování a laboratorní interpretace získaných výsledků a měření.
7. - 8. Praktické výpočty z nespektrálních optických metod - polarimetrie, refraktometrie. Procvičování a laboratorní interpretace získaných výsledků a měření.
9. - 11. Problematika elektrochemických metod - výpočty redoxních reakcí, elektrodových potenciálů, výpočty koncentrací z potenciometrických a konduktometrických titrací, výpočty složení pufrů a jejich pH. Procvičování a laboratorní interpretace získaných výsledků a měření.
12. Výpočty osmotického tlaku a osmotických koncentrací (osmolalita a osmolarita).
13. - 14. Funkční testy ledvin a jater - stanovení glomerulární filtrace, clearence kreatininu, výpočet Ritisova kvocientu apod. Procvičování a laboratorní interpretace získaných výsledků a měření.
15. Udělování zápočtů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ZAJONCOVÁ, Ludmila, Petr TARKOWSKI a Rostislav HALOUZKA. Základní chemické výpočty pro biochemiky a biotechnology.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 9788024450025.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
15
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
5
|
Celkem
|
50
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí provázanost jednotlivých typů výpočtů s konkrétními laboratorními metodami užívanými v klinické praxi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
řeší klinicko-laboratorní výpočty potřebné při běžné i mimořádné laboratorní praxi |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|