|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / RAO3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
RAO3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Radiační onkologie 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/ROPR4
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se věnuje nádorovým onemocněním se zvláštním zřetelem na použití ionizujícího záření v komplexní léčbě těchto onemocnění.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní přístup zápočtový test
|
Obsah
|
Přednášky 1. Zobrazovací metody v radioterapii. 2. Záření o vysokém LET. Hadronová radioterapie. 3. Nežádoucí účinky radioterapie a základy jejich ošetřování. 4. Alternativní (nekonvenční) frakcionační režimy. 5. Kontroverzní a sporná témata. 6. Nádory ORL oblasti. 7. Nádory štítné žlázy a slinných žláz. Nádory horní části GI traktu. 8. Kolorektální karcinom, nádory anu. Cvičení 1. Zaměření svazku - spolupráce a uložení nemocného, psychologický přístup k pacientům. 2. Ozařovací techniky statické a pohybové, jejich specifikace a nejčastější využití. 3. Fixační masky a zařízení, zakreslování polí. Simulátor, nastavení pacienta na ozařovači a možnosti verifikace. 4. Modifikace svazku záření - nestejné zatížení polí, mřížka, klínová pole, vykrývací bloky, multileaf kolimátor, separace polí. 5. Rtg terapie-indikace, význam a rozdělení, výhody a nevýhody. 6. Praktické činnosti na LU I. - Příprava urychlovače k provozu, provádění standardních ozařovacích technik. 7. Praktické činnosti na LU II. - Provádění speciálních ozařovacích technik (velkoobjemové a velkoplošné ozařování, pohybová terapie apod.). 8. Praktické činnosti na LU III. - Provádění verifikačních snímků na lineárním urychlovači, provádění dozimetrie in vivo.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šlampa, P. Radiační onkologie v praxi. Brno: MOÚ, 2014. ISBN 978-80-86793-34-4.
-
Základní:
HYNKOVÁ, L., ŠLAMPA , P. Základy radiační onkologie. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
-
Doporučená:
Krška, Z., Hoškovec, D., Petruželka, L. Chirurgická onkologie. ISBN 978-80-247-4284-7.
-
Doporučená:
Adam, Z., Krejčí, M., Vorlíček, J. Obecná onkologie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-715-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
30
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
48
|
Celkem
|
48
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat cílové objemy v radioterapii v souladu s doporučením Mezinárodní komise pro radiační jednotky a měření (ICRU) |
vyjmenovat možné nežádoucí účinky radioterapie a popíše způsob jejich ošetřování |
definovat typy frakcionačních režimů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zvládat základní principy ozařovacího procesu - práci na simulátorech, plánování léčby a práci na ozařovačích |
používat ozařovací dokumentaci |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenuje možné nežádoucí účinky radioterapie a popíše způsob jejich ošetřování |
charakterizuje alternativní frakcionační režimy |
vysvětlí podstatu hadronové terapie |
charakterizuje radioterapii u nádorů v ORL oblasti, nádorů štítné žlázy a slinných žláz, nádorů horních úseků GI traktu, u kolorektálního karcinomu a nádorů oblasti anu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zvládá základní principy ozařovacího procesu - práci na simulátorech, plánování léčby a práci na ozařovačích |
používá ozařovací dokumentaci |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|