|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / EE2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
EE2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Elektroenergetika 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základní koncepcí a provozem elektrizační soustavy (ES) ČR, dále s jejími základními prvky (elektrická vedení a stanice, výrobny elektrické energie) a systémy zabezpečujícími její chod z hlediska principu, konstrukce i provozu těchto zařízení a s ohledem na bezpečnost, spolehlivost, hospodárnost provozu a kvalitu dodávané elektrické energie.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu:
- absolvování 2 zápočtových testů (zisk alespoň 60% bodů)
- možnost jedné opravy z každého testu
- výsledky testů jsou součástí výsledného hodnocení u zkoušky!
Zápočet před zkouškou získaný při předchozím studiu se neuznává.
Podmínky pro vykonání zkoušky:
- absolvování vstupního písemného testu - zisk alespoň 66% z celkového počtu bodů (10 stěžejních otázek), odpovědět na všechny otázky
- následná ústní zkouška - 3 otázky, nutno zodpovědět všechny
Výslednou známku tvoří výsledky zápočtových testů a vstupního testu a ústní zkoušky.
|
Obsah
|
- Elektrizační soustava(ES), základní koncepce a historie výstavby ES ČR.
- Elektrické sítě - druhy, provozní vlastnosti. Charakteristika sítí 400 kV, 220 kV, 110 kV, vn a nn
- Způsoby provozu uzlu sítí a jejich použití, rozdíl mezi 1f zkratem a zemním spojení
- Elektrická vedení - základní charakteristiky a součásti venkovních a kabelových vedení, použití, trendy - supravodivé kabely
- Elektrické stanice - rozdělení podle počtu systémů přípojnic, konstrukce rozvodných zařízení, vybavení odboček, náhradní provoz
- Transformátory - náhradní schéma, rozdělení a umístění transformátorů, regulace napětí pomocí přepínače odboček vinutí, zásady návrhu správné velikosti transformátoru z hlediska provozních nákladů a zajištění dodávky
- Elektrické spínací přístroje VN a VVN - základní přehled, vypínače a odpojovače vvn a vn, odpínače vn, spínače nn, spínací schopnosti a jejich použití
- Jisticí a chránicí přístroje - princip nepřímého jištění proti nadproudům, oteplovací a vypínací charakteristika. Pojistky, jističe, principy základních ochran, přístrojové transformátory.
- Přepětí - druhy přepětí, svodiče přepětí, jejich provozní vlastnosti a použití
- Obnovitelné zdroje energie - vliv na provoz ES
- Výpočtové zatížení - definice, metody výpočtu, praktické výpočty, návrh výkonu napájejícího transformátoru
- Úbytek napětí na vedení- fázorový diagram napěťových poměrů na vedení, odvození vztahu pro úbytek napětí, praktické výpočty
- Zkratové poměry - výpočet třífázového zkratového proudu a výkonu, napětí během zkratu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Ibler, Zbyněk; Beran, Miloš. Elektrárny. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1982.
-
Doporučená:
Beran, Miloš. Elektrická zařízení tepelných elektráren. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1988.
-
Doporučená:
Mertlová, Jiřina; Kocmich, Martin. Elektrické stanice a vedení. Plzeň : ZČU, 1997. ISBN 80-7082-356-9.
-
Doporučená:
Štroblová, Milada. Elektroenergetika : podklady pro cvičení. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1998. ISBN 80-7082-464-6.
-
Doporučená:
Schejbal, Konstantin; Mertlová, Jiřina. Elektroenergetika II. 1.část. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1998. ISBN 80-7082-451-4(1.
-
Doporučená:
Schejbal, Konstantin; Mertlová, Jiřina. Elektroenergetika II. 2. část. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1998. ISBN 80-7082-451-4(2.
-
Doporučená:
Tesařová, Miloslava; Štroblová, Milada. Průmyslová elektroenergetika. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-703-3.
-
Doporučená:
Mertlová, Jiřina; Schejbal, Konstantin. Rozvodná zařízení. Plzeň : VŠSE, 1990. ISBN 80-7082-017-9.
-
Doporučená:
Matěna, Štěpán. Výroba a rozvod elektrické energie I. 2. upr. vyd. Praha : SNTL, 1978.
-
Doporučená:
Matěna, Štěpán. Výroba a rozvod elektrické energie II. 1. vyd. Praha : SNTL, 1975.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Absolvování předchozích předmětů umožňujících získání znalostí:
- znalost základů vysokoškolské matematiky
- znalost základů elektroenergetiky (vlastnosti základních typů sítí co do topologie a provozu nulového bodu, parametry a náhradní schémata el. vedení a transformátoru, základní principy výroby elektrické a tepelné energie)
- znalost elektrických přístrojů (princip zhášení střídavého el. oblouku, princip činnosti vypínačů) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- znalost základů elektrotechniky (symbolicko-komplexní metoda, výpočet odporu vodiče, reaktance, výkony ve střídavých soustavách, účiník, účinnost, vztah mezi výkonem a energií) a řešení jednoduchých elektrických obvodů (výpočty průchozích proudů, výkonů, napětí a úbytky napětí ve stejnosměrných a 1f a 3f střídavých obvodech) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
odborné znalosti Studenti jsou schopni:
- zdůvodnit koncepci elektrizační soustavy ČR, porovnat spolehlivost dodávek a další provozní vlastnosti sítí jednotlivých napěťových hladin a uvést důvody, proč jsou sítě různých napěťových hladin provozovány s jiným uzemněním uzlu sítě
- porovnat provozní vlastnosti venkovního a kabelového vedení, identifikovat jednotlivé součásti venkovních a kabelových vedení a popsat jejich funkci a konstrukční provedení
- popsat části elektrických stanic, popsat provedení rozvodných zařízení a vybavení odboček, nakreslit jednopólová schémata používaných stanic a zakreslit tzv. náhradní provoz - popsat postupy návrhu velikosti napájecích transformátorů z hlediska provozních nákladů a zajištění dodávky - vysvětlit princip základních jisticích prvků a elektrických ochran a posoudit vhodnost jejich použití
- porovnat základní druhy svodičů přepětí z hlediska jejich funkčnosti a provozních vlastností, vysvětlit pojem koordinace izolace
- vysvětlit princip kompenzace účiníku a porovnat kompenzační zařízení z hlediska jejich provozních vlastností
- vysvětlit základní principy a nakreslit principielní schémata výroby elektrické energie v tepelných elektrárnách i ve výrobnách využívajících obnovitelné zdroje energie (voda, vítr, slunce..). |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Odborné dovednosti Studenti jsou schopni: - rozlišit jednotlivé části a prvky ES, stanovit vazby mezi nimi a jejich důležitost pro bezpečný chod celé soustavy - posoudit vhodnost napájecí soustavy z hlediska spolehlivosti, napěťových a výkonových poměrů v bezporuchovém stavu a zkratových poměrů - rozlišit uzemnění uzlu sítě podle napěťových a proudových poměrů v síti při výskytu jednofázové zemní poruchy - na základě spínací schopnosti vypínačů, odpínačů a odpojovačů správně provést jednoduché manipulace v odbočce elektrické stanice (zapnutí, resp. vypnutí odbočky) - řešit praktické výpočty proudových, výkonových a napěťových poměrů v elektroenergetických rozvodech (poměry v paprskových sítích a na napájecích vedení, návrh velikosti napájecího transformátoru, zkratové poměry v síti) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|