|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / SEPZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
SEPZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Stavba elektrických přístrojů a zařízení
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
8 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se stavbou základních typů elektrických přístrojů a vybraných elektrických zařízení. Vysvětlit životní cyklus výrobku a metodiku konstruování. Objasnit provázanost provozních podmínek elektrických přístrojů a zařízení a požadavků na konstrukci dílčích částí celku. Vysvětlit a aplikovat metodiky návrhu izolačního systému, proudové dráhy a kontaktního systému. Ukázat a vysvětlit konstrukční řešení používaných pohonů, zhášecích ústrojí a vybavovacích prvků elektrických přístrojů. Vysvětlit funkci a konstrukční řešení dalších vybraných elektrických zařízení (aplikace elektrických výbojů apod.) Aplikovat teoretické poznatky při návrhu vybraných částí elektrických přístrojů (stykač, odpojovač, přístrojový transformátor).
|
Požadavky na studenta
|
Účast na cvičeních.
Vypracování seminární práce.
Znalost probírané látky v rozsahu daném osnovou přednášek.
Test.
|
Obsah
|
1. Členění elektrických přístrojů, základní skupiny a druhy. Základní konstrukční části elektrických přístrojů a zařízení. Životní cyklus, projektové řízení, principy konstruování.
2. Návrh izolačního systému elektrického přístroje (požadavky, metody, zkoušení).
3. Návrh proudové dráhy elektrického přístroje (požadavky, tepelné a silové účinky proudu).
4. Metody analýzy oteplení proudové dráhy a silových účinků proudu.
5. Metodika návrhu kontaktních systémů v elektrických přístrojích a zařízeních.
6. Konstrukční typy odpojovačů, řešení dílčích částí odpojovačů, provozní požadavky, metodika návrhu.
7. Principy návrhu ovládacích elektromagnetů, kinematika pohybového systému, návrh pružin.
8. Přístrojové transformátory - teorie, chyby, typy a jejich konstrukční provedení. Principy návrhu přístrojových transformátorů.
9. Pohony elektrických přístrojů - typy, vlastnosti, provozní požadavky, konstrukční řešení.
10. Spínací elektrický oblouk, jiskrový výboj, plazma - fyzikální podstata, vlastnosti a charakteristiky.
11. Principy a konstrukční provedení zhášecích ústrojí spínacích elektrických přístrojů.
12. -13. Principy, konstrukce a využití vybraných aplikací fyziky plazmatu a dalších elektrických zařízení.
Cvičení:
1. Metody konstruování a analýzy elektrických přístrojů a zařízení
2. - 5. Návrh vybraných částí přístroje vvn (odpojovač) - izolace, proudová dráha, kontaktní systém
6. - 8. Návrh vybraných částí přístroje nn (stykač) - izolace, proudová dráha, kontaktní systém, pohon
9. - 11. Základní návrh přístrojového transformátoru proudu
12. - 13. Konzultace projektů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici všechny potřebné podklady z přednášek a cvičení v systému Google Classroom.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
McDonald, John D. Electric power substations engineering. Boca Raton, 2012. ISBN 978-1-4398-5638-3.
-
Doporučená:
O. Havelka, Z. Vávra, D. Svoboda. Podklady a příklady pro navrhování elektrických přístrojů I.. VUT Brno, 1985.
-
Doporučená:
Otto Havelka. Stavba elektrických přístrojů I.. VUT Brno, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
uvést základní typy elektrických přístrojů a vyvětlit jejich funkci
|
popsat různé provozní a poruchové stavy v elektrizační soustavě |
uvést a aplikovat závislosti veličin elektromagnetického pole |
popsat základní veličiny a vztahy z technické mechaniky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat základy vysokoškolské matematiky |
zpracovat základní technickou dokumentaci |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit požadavky na základní konstrukční části elektrických přístrojů a zařízení |
objasnit životní cyklus zařízení a základní principy konstruování |
uvést základní východiska a metody návrhu izolačního systému, proudové dráhy a kontaktů elektrického přístroje |
popsat konstrukci přístrojových transformátorů, vysvětlit jejich provozní vlastnosti, vznik chyb a principy návrhu |
popsat používané pohony elektrických přístrojů, vysvětlit jejich funkci a konstrukční provedení |
vysvětlit fyzikální podstatu elektrických výbojů - spínací elektrický oblouk, popsat principy zhášení oblouku ve spínacích elektrických přístrojích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
definovat požadavky na konstrukci elektrických přístrojů |
provést výpočet a návrh základních částí elektrických přístrojů |
zpracovat a dokumentovat základní konstrukční návrh vybraných elektrických přístrojů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|