|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEI / CESA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEI
/
CESA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Číslicové elektronické systémy pro FAV
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAE/CESA
|
Vyloučené předměty
|
KAE/+CES a KAE/CESR a KEI/CESR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět podává základní informace o moderních číslicových obvodech a systémech s důrazem na jejich aplikace a provoz. Objasňuje funkci číslicových součástek a typických obvodů.
Předmět je upravenou verzí KAE/CESR a je určen pro studenty oborů FAV.
|
Požadavky na studenta
|
K úspěchu u zkoušky je třeba znát předepsanou látku, rozumět jí a znalosti umět použít. Součástí výsledné známky (s váhou do cca. 30%) je i hodnocení průběhu laboratorních cvičení za celý semestr a výsledky zápočtového testu.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Integrovaná technologie. Logické obvody a členy, přehled technologií TTL, ECL, CMOS.
2. Číslicové součástky - kombinační i sekvenční obvody malé, střední a vysoké integrace LSI a MSI.
3. Základní číslicové funkční bloky - dekodéry, multiplexery, komparátory, sčítačky, prioritní obvody.
4. Klopné obvody, čítače, registry, lineární čítače.
5. Obvody pro generování a tvarování impulsů.
6. Kombinační a sekvenční obvody.
7.-8. Hazardy a časování.
9. Zásady návrhu systémů.
10. Programovatelné logické obvody a jejich použití.
11. Paměti RAM, ROM, PROM, EPROM, EEPROM, FLASH, statické, dynamické.
12. Speciální typy pamětí (LIFO, FIFO, dvojbránová).
13. Problematika rušení v číslicových systémech a jejich spolehlivého provozu.
Laboratorní cvičení:
1. Úvod, seznámení s laboratoří, podmínky zápočtu.
2. Statické vlastnosti číslicových součástek.
3. Dynamické vlastnosti číslicových součástek.
4. Vstupní přizpůsobovací obvody a tvarovače signálu, použití RS KO.
5. Kombinační obvody a hazardy.
6. Klopné obvody.
7. Čítače a časovače.
8. Registry, lineární čítače.
9. Sekvenční obvody.
10. Funkce MKO a číslicové generování PWM.
11. Paměti ? návrh LIFO.
12. Programovatelné logické obvody - kombinační logika.
13. Programovatelné logické obvody - sekvenční logika.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Kamil Kosturik, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Jaroslav Fiřt, Ph.D. (100%),
Ing. Kamil Kosturik, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Jiří Pinker, CSc. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Jaroslav Fiřt, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
183
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní zákony a veličiny teoretické elektrotechniky |
popsat vlastnosti polovodičových součástek |
popsat jednoduchá schémata v elektrotechnice a elektronice |
popsat principy základních obvodů v analogové elektronice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní zákony teoretické elektrotechniky |
provádět výpočty v jednoduchých obvodech s polovodičovými součástkami |
nalézt a vyhodnotit technická data o jednotlivých součástkách |
vysvětlit funkci základních obvodů v analogové elektronice |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozpoznat základní číslicové součástky a obvody |
porovnají jejich vlastnosti základních číslicových součástek a obvodů |
vysvětlit problematiku metastability a komunikace v sekvenčních systémech |
rozeznat vhodnou sestavu a provozní podmínky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
posoudit vhodnost jednotlivých součástek a technologií v daném číslicovém systému |
navrhovat kombinační obvody včetně prostředků pro eliminaci falešných výstupních impulsů |
analyzovat funkci sekvenčního obvodu s ohledem na možnou metastabilitu |
navrhovat komunikaci mezi jednotlivými bloky synchronního sekvenčního systému |
posoudit různé možnosti zrychlení činnosti systémů prostřednictvím zřetězení a paralelních větví |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|