|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / EST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
EST
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Elektrické stroje
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
158 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEV/SBVSE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty znalostmi principů elektromechanických přeměn a principy činnosti elektrických strojů, principy a provozními vlastnostmi i charakteristikami jednotlivých typů transformátorů a klasických strojů točivých. Poskytnout informace pro pochopení principu činnosti elektrického stroje s permanentními magnety, reluktančního stroje, krokových a ultrazvukových motorků. Seznámit studenty se základy návrhu elektrického stroje.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu: Absolvovat všechna cvičení, odevzdat správně zpracované referáty. Aplikovat získané znalosti znalosti, navrhnout zapojení stroje, prakticky provést jeho zapojení a v laboratorních podmínkách jej uvést do provozu.
Zkouška: písemná a ústní forma, dokázat znalost odpřednášené látky. Umět aplikovat matematické vztahy na konkrétní příklady. Analyzovat předložené zapojení elektrického obvodu a rozhodnout o jeho vhodnosti použití k danému účelu.
|
Obsah
|
Program přednášek:
1) Transformátor princip činnosti, náhradní schéma, ztráty a účinnost, magnetizační proud.
2) Transformátor provozní stavy, naprázdno, nakrátko, zatížení, schémata, rovnice, fázorové diagramy, poměrné veličiny.
3) Transformátor vícefázové transformátory zapojení, hodinové číslo, paralelní chod.
4) Elektromechanické přeměny magnetické pole pulzující a točivé, vznik točivého pole v el. strojích, porovnání 2f a 3f pole.
5) Asynchronní stroj provedení, princip činnosti, náhradní schéma, zapojení, skluz, energetická bilance, fázorový diagram.
6) Asynchronní stroj momentová charakteristika, spouštění, řízení rychlosti, brždění, 1-fázové asynchronní stroje,
7) Synchronní stroj - princip činnosti, provedení, chod naprázdno a nakrátko, zavedení d a q souřadného systému, reaktance, náhradní schéma.
8) Synchronní stroj synchronní generátor v kooperaci se sítí a v ostrovním režimu, fázorový diagram, momentová charakteristika, synchronní motory s permanentními magnety.
9) Stejnosměrné stroje princip činnosti, provedení, náhradní schéma, typy stejnosměrných motorů, 1-fázové univerzální motory, spouštění, brždění, reverzace,
10) Elektronicky řízené el. stroje: krokové motory, synchronní reluktanční stroje, spínané reluktanční motory (SRM).
11) Elektronicky řízené el. stroje: permanentní magnety (PM) pro el. stroje el. stroje s permanentními magnety, ultrazvukové motorky, PMSM, BLDC.
12) Motory pro elektronická zařízení, lineární motory, aktuátory, výkonová rovnice
Program cvičení:
1. Úvodní hodina, bezpečnost práce, měřící přístroje - seznámení, příklady na konstanty měřících přístrojů
2. Teorie - Transformátor. Provedení, chod naprázdno a nakrátko, napětí nakrátko, ztráty. Tr navržený na 50Hz na síti 60 Hz a opačně, základní rovnice k náhradnímu schématu, příklady
3. Měření č.1 - 3f transformátor. Měření odporů, měření naprázdno a převod
4. Teorie - Transformátor. Vznik vícefázového transformátoru, paralelní chod, přepočtené veličiny, příklady
5. Měření č.2 - Kompenzace jalového výkonu transformátoru. Měření na baterii kompenzačních kondenzátorů, způsoby zapojení
6. Teorie - Asynchronní stroj. Základní popis, provedení, rotory, zapojení svorkovnice, štítkové údaje. Indukované napětí (odvození), příklady
7. Měření č.3 - Asynchronní motor I. Měření skluzu asynchronního motoru naprázdno
8. Teorie - Asynchronní stroj. Momentová rovnice, energetická bilance, proudy a výkony v zapojení Y-D, kružnicový diagram, asynchronní generátor - samostatný, příklady.
9. Měření č.4 - Asynchronní motor II. Měření naprázdno, měření odporů vinutí
10. Teorie - Synchronní stroj. SG v ostrovním provozu a na síti, charakteristiky, příklady
11. Měření č. 5 - Asynchronní motor III. Měření naprázdno, porovnání zapojení Y a D
12. Teorie - Stejnosměrný stroj, komutace, stroje s PM, speciální stroje, ukázky
13. Zápočtový týden
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici elektronická verze skript, otázky s řešením pro kontrolu pochopení problematiky a další elektronické opory na COURSEWARE.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Bohumil Skala, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Vojtěch Blahník, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Bohumil Skala, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Jiří Dražan (100%),
Doc. Ing. Vladimír Kindl, Ph.D. (10%),
Doc. Ing. Roman Pechánek, Ph.D. (10%),
Ing. Ondřej Rozhon (100%),
Doc. Ing. Bohumil Skala, Ph.D. (40%),
Ing. Martin Skalický (100%),
Ing. Lukáš Sobotka (100%),
Ing. Jan Šobra, Ph.D. (20%),
Ing. Lukáš Veg, Ph.D. (20%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
20
|
Celkem
|
74
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
45
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
65
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
65
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat principy měření elektrického odporu, napětí a proudu |
popsat Lenzův, Faradayův a Kirchhoffovy zákony |
ovládat značení elektrotechnických veličin a jejich fyzikální jednotky |
ovládat základní vztahy mezi fyzikálními veličinami a převody jednotek |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhnout zapojení přístrojů pro měření výkonů v 3f sítích |
analyzovat interakci magnetických polí a elektrického proudu ve vodiči |
aplikovat základní matematické operace a elektrotechnické vztahy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit princip činnosti transformátorů a elektrických strojů |
ovládat vztahy potřebné pro vyřešení výpočtu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat znalost měření ve stejnosměrných a střídavých 3f obvodech při samostatném zapojení elektrického obvodu a měřicích přístrojů |
načrtnout předložené stávající zapojení elektrického stroje a provést rozbor elektrického pohonu, shrnou požadavky na něj kladené |
uvést do provozu dané zapojení v laboratorních podmínkách |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|