|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / TLHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
TLHN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teoretické přístupy k literatuře
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
20 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/TLEN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je obeznámit studenty s vlivnými přístupy k literatuře a s vývojem bádání o ní zejména ve 20. století a dnes. Po úvodním vymezení historických vazeb poetiky, estetiky a moderní vědy o literatuře představuje kurz významné literárněvědné školy 20. století, posuny v interpretaci vztahu mezi autorem, dílem či textem a recipientem a vliv postmoderního pluralismu přístupů a interdisciplinarity. Program doplňují exkurzy k problematice žánrů, stylu, naratologických kategorií a terminologie. V seminární části studenti upevňují porozumění přednášené látce v diskusích k literárněvědným textům, event. i k modelovým rozborům próz nebo poezie.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce
Zkouška ověřuje znalost prezentované látky a základní literatury
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky oboru (předmět, metody, pohledy na otázku, co je literatura)
2. Od poetik, estetiky a hermeneutiky k teoriím literatury; žánr, styl, tvůrčí individualita
3. Pozitivismus, marxismus, nový historismus (lit. a společnost)
4. Ruský formalismus, český strukturalismus (lit. jako uspořádání jazyka)
5. Fenomenologie, psychoanalýza
6. Recepční estetika (čtenářsky orientované teorie)
7. Teorie fikčních světů a další aktuální přístupy
8. Naratologie: problémy, terminologie
9. Mukařovského rozbory vybraných literárních textů
10. Kafkův Ortel v trojím čtení (strukturalismus, recepční est., psychoanalytické čtení)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hs_mgr/?course=kfi_tlhn
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Daniela Blahutková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Daniela Blahutková, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Kastnerová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Daniela Blahutková, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Kastnerová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Nünning, Ansgar; Trávníček, Jiří; Holý, Jiří. Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce, osobnosti, základní pojmy. Brno : Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4.
-
Základní:
Eagleton, Terry. Úvod do literární teorie. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2005. ISBN 80-86138-72-0.
-
Rozšiřující:
Jahraus, Oliver; Neuhaus, Stefan. Kafkas ´Urteil´ und die Literaturtheorie. Stuttgart : Reclam, 2002.
-
Rozšiřující:
Haman, Aleš. Kontexty a konfrontace. Praha : ARSCI, 2010. ISBN 978-80-7420-005-2.
-
Doporučená:
Doležel, Lubomír. Heterocosmica : fikce a možné světy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
-
Doporučená:
Bílek, Petr A. Hledání jazyka interpretace : k modernímu prozaickému textu. Brno : Host, 2003. ISBN 80-7294-080-5.
-
Doporučená:
Culler, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-070-8.
-
Doporučená:
Haman, Aleš; Holý, Jiří; Papoušek, Vladimír. Kritické úvahy o západní literární teorii. Praha: ARSCI, 2006. ISBN 80-86078-58-2.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Lector in fabula : Role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Vyd. 1. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1828-1.
-
Doporučená:
Morgenroth, Claas. Literaturtheorie. Eine Einführung. Paderborn : Wilhelm Fink, 2016. ISBN 978-3-8252-4169-8.
-
Doporučená:
Iser, Wolfgang. Teorie literatury. Aktuální perspektiva. Praha : Ústav pro českou literaturu, 2004. ISBN 80-85778-40-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní etapy vývoje světové literatury |
vysvětlit použití základních pojmů z teorie literatury |
popsat zásadní údalosti světových a především Evropských dějin |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat oblasti teorie literatury |
vysvětlí použití literárněvědné terminologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
porovnat a analyzovat přístupy významných literárněvědných škol k otázkám literatury, literárního díla, vztahu autor - text - čtenář |
realizovat interpretativní čtení literárního textu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
|
|
|
|