|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / UK1HN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
UK1HN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Umění v kulturním kontextu 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/AK1EN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je sledovat proměny evropského způsobu chápání toho, co je umění, v období od antiky po klasicimus. Kurz se bude nejprve věnovat řeckému konceptu "techné" v jeho ambivalenci mezi řemeslem) a tvorbou. Bude akcentován rozdíl mezi antickým pojetím poezie jako toho, co se nepodřizuje pravidlům diskursu, a uměním ve smyslu řemesla, které se pravidlům podřizovat musí. Kurs se bude věnovat pojetí umění u archaických básníků, platónskému a aristotelskému pojetí umění i změnám v úvahách o umění v období helénismu. Následně se bude kurs věnovat latinskému pojmu "ars". Následně bude sledován koncept triviálního a quadriviálního stupně svobodných umění v souvislosti se vznikem universit a konceptem "mechanických umění". Kurz se dále zaměří na renesanční koncept "studia humanitatis" a přiblíží renesanční "obrany poezie". Souběžně se sledováním vývoje konceptu umění v době od antiky po renesanci si přednáškový kurz bude všímat i komplementárního tématu, kterým je pojetí péče o umělecké památky ve sledovaném období.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: písemný test, seminární práce
Zkouška: prověření znalostí odpřednášené látky.
|
Obsah
|
Základní terminologie klasických studií včetně funkční znalosti vybraných citátů v řeckém a latinském jazyce; orientace v základech chrámové/divadelní architektury a v keramice; orientace v problematice obsahu knihy K. Kerényiho Mytologie Řeků I. či L. Pearsona Popular Ethics in Ancient Greece;
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hs_mgr/?course=kfi_uk1hn
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Kryštof Boháček, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Kryštof Boháček, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Radim Kočandrle, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Vernant, Jean-Pierre. Počátky řeckého myšlení. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1993. ISBN 80-85241-45-5.
-
Základní:
Graves, Robert. Řecké mýty. [Díl] I. Praha : Odeon, 1982.
-
Doporučená:
Grant, Michael. Klasické Řecko. 1. vyd. v českém jazyce. [Praha] : BB art, 1999. ISBN 80-7257-079-X.
-
Doporučená:
Kerényi, Karl. Mytologie Řeků I.. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Kerényi, Karl. Mytologie Řeků II..
-
Doporučená:
Rezek, Petr (ed.). Mýtus, Epos a Logos. Praha, 1991.
-
Doporučená:
Paulys Realencyklopädie der Classischen Altertumswischenschaft.
-
Doporučená:
Finley, J. Pindar and Aeschylus. Cambridge, 1955.
-
Doporučená:
Rohde, Erwin. Psyche, J. C. B. Mohr. Tübingen, 1925.
-
Doporučená:
Graves, Robert. Řecké mýty. [Díl] II. Praha : Odeon, 1982.
-
Doporučená:
Schadewald, W. Ursprung und frühe Entwicklung der antischen Tragödie. In: Wege der Forschung (Wege zu Aischylos I., hrsg. H. Homel). Darmstadt, 1974.
-
Doporučená:
Bartoněk, Antonín. Zlatá Egeis. Praha, 1969.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
14
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin |
představit základní terminologii uměleckých slohů a klasifikaci uměleckých děl |
vyjmenovat hlavní osobnosti evropských dějin umění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zařadit konkrétní dílo do příslušného historického období a uměleckého slohu |
zhodnotit konkrétní dílo v dobovém kontextu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat dějiny porozumění tomu, co je umění v antice |
studenti se naučí používat pramennou literaturu klasické kultury a budou schopni uvést do souvislostí jednotlivá fakta kulturní historie doby antického Řecka. Tato dovednost jim navíc usnadní studium textů antické filosofie, a lépe jim tak porozumět |
charakterizovat jednotlivé teorie umění |
vysvětlit vztahy těchto teorií k intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu sledovaného období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a porovnávat jednotlivé teorie umění na základě četby primární a sekundární literatury |
formulovat předpoklady a důsledky různých názorů na umění a teorií umění, které ve sledovaném období vznikly |
zhodnotit význam těchto názorů a teorií v souvislostech evropské kultury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|