|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ČAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ČAS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Člověk a společnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
39 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem vyučovaného předmětu je studenta seznámit se základními antropologickými, sociologickými religionistickými pojmy. Dále pak jej naučit orientovat se v antropologickém a sociologickém vidění světa, pochopit základní koncepty skupinového chování a jednání. Student je také připravován na to, jak vhodně tyto koncepty využívat při výchovy k občanství.
U studenta jsou rozvíjeny základní klíčové kompetence - kompetence ke kritickému myšlení, vedení lidí, emoční inteligence.
|
Požadavky na studenta
|
Referát - Individuální prezentace zadaného tématu s využitím moderní audiovizuální techniky během semináře.
Zápočtový test - Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 75% z celkového zadání.
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Základní antropologické pojmy I.
2. Základní antropologické pojmy II.
3. Základní sociologické pojmy I.
4. Základní sociologické pojmy II.
5. Individuální a kolektivní myšlení I.
6. Individuální a kolektivní myšlení II.
7. Vliv médií na myšlení jedince. Jak média formují kolektivní myšlení a identitu skupin.
8. Chování a komunikace ve skupině I. - vhodné a nevhodné způsoby chování, řešení konfliktů.
9. Chování a komunikace ve skupině II. - rodina, škola, a další skupiny do kterých jedinec patří. Vliv skupiny na jedince.
10. Problematika netolerance, rasismu a xenofobie - jak správně vytvářet skupinové vztahy, otázka menšin a komunit v lidské společnosti.
11. Religionistika a náboženské myšlení I.
12. Religionistika a náboženské myšlení II.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je poskytnut kurz v Google Classroom se všemi instrukcemi k vypracování referátu/semestrální práce, zadání další seminárních úkolů, všemi potřebnými texty a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BAUMAN, Zygmunt. Myslet sociologicky. Praha, 1997. ISBN 8085850141.
-
Základní:
ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie. Praha, 2008. ISBN 9788073674656.
-
Základní:
BROWN, Rupert. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha, 2006. ISBN 8073670925.
-
Základní:
URBAN, Lukáš. Sociologie: Klíčová témata a pojmy. Praha, 2017. ISBN 9788024757742.
-
Rozšiřující:
BARTH, Fredrik. Ethnic Groups and Boundaries. Waveland Press, 1998. ISBN 9781478607953.
-
Rozšiřující:
JENKINS, Richard. Social Identity. London, New York, 1996. ISBN 0415120527.
-
Rozšiřující:
FRITZOVÁ, Marie. Význam rodových struktur a role rodiny v ustavování sociální identity členů řeckokatolické komunity ve městě Bajt Sáhúr (Palestinská autonomie). Praha, 2016.
-
Rozšiřující:
FRITZOVÁ, Marie. Život za zdí: sociální identita řeckokatolické komunity v Bajt Sáhúr (Beit Sahour). Plzeň, 2017. ISBN 9788026107040.
-
Doporučená:
HALBWACHS, Maurice. Kolektivní paměť. Praha, 2009. ISBN 9788074190162.
-
Doporučená:
KÜNG, Hans. Po stopách světových náboženství. Brno, 2006. ISBN 8073250594.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
12
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- orientovat se v základních společensko-kulturní pojmech, získaných během středoškolského studia.
- řádně se zapojit do seminářů, být schopen diskutovat o jednotlivých tématech v semináři. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- orientovat se v základních antropologických, sociologických a religionistických pojmech.
- kriticky přemýšlet a zapojit nové znalosti do celkového rámce znalostí.
- vhodně didakticky pracovat s nově získanými poznatky.
- osvojit si nově získané poznatky.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- ze základů antropologie, sociologie a religionistiky. |
- týkající se skupinové identity, chování a jednání skupin. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- kriticky pracovat s nově získanými znalostmi.
- zapojit nové znalosti do celkového rámce znalostí.
- vytvářet na základě nových poznatků vhodné dikatické materiály pro výuku. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|