|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HPH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HPH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudebně pohybové hry
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
5 / 5
|
15 / 25
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí potřebné pensum vědomostí i dovedností k naplňování povinných výstupů hudební oboru (RVP) pro předškolní základní a gymnaziální vzdělávání v oblasti hudebně pohybových aktivit, tj. ve výuce HV, ve vedení volnočasových aktivit při výjezdech škol, tvorbě projektů, při inkluzi dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
|
Požadavky na studenta
|
Jedná se o dovednostní a zážitkový předmět, jehož požadavky nelze splnit konzultativní formou studia. Požadavky na účast 75% (prezenční výuka).
V případě distanční (hybridní výuky) je předmět realizován za pomoci online lekce s ukázkami praktických činností, s rozborem opor v Moodle k HPH a zpracováním seminární práce studenty s výstupem dle jejich studijního zaměření.
|
Obsah
|
Rozvoj osobnosti studenta prostřednictvím technik muzikoterapie a pohybové terapie, získání námětů pro integrativní výuku na MŠ, ZŠ a SŠ, rozvoj kreativity i kompetencí k plnění povinných Očekávaných výstupů v oblasti hudebně pohybových činností.
Výuka studentů MŠvzhledem k převaze KS studentů probíhá po domluvě termínu blokovou formou a je zaměřena na pohybové činnosti v MŠ. Studenti prezenčního studia mohou docházet do pravidelných týdenních lekcí.
Témata aktivních činností:
- vytváření pohybové vazby
- pohybová improvizace
- práce s poslechovou skladbou a možnosti jejího vyjádření pohybem
- renesační branl Pradlenky, Hrachový
- indický tanec pro MŠ v předškolním věku
- peruánský tanec (případně prvky tanců afrických, izraelský svatební tanec, ...)Rozvoj osobnosti studenta prostřednictvím technik muzikoterapie a pohybové terapie, získání námětů pro integrativní výuku na MŠ, ZŠ a SŠ, rozvoj kreativity i kompetencí k plnění povinných Očekávaných výstupů v oblasti hudebně pohybových činností.
Do druhé lekce HPH budou včleňována témata pro DIH3 aprobace SŠ (než bude ustaven samostatný předmět). Náhrada hodin proběhne případně formou blokové výuky studentů či individuálními konzultacemi přípravy na praxi i její evaluací.
Témata DIH3:
1. Problematika hudebně pohybových činností ve výuce HV na ZŠ a SŠ pohyb jako povinná součást hudebně výchovného vzdělávání.
2. Didaktické zásady pro uplatnění pohybových aktivit v HV na ZŠ a aSŠ: sociální klima ve třídě, organizační podmínky, osobnost učitele a jeho kompetence k vedení pohybových aktivit,
3. Pohybové činnosti v kontextu s výstupy RVP ZV (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá) a jejich rozbor A: modelové příklady naplnění jednotlivých očekávaných výstupů analýza ukázek (videa) tance různých sloh. období úvod
4. Teoretická reflexe praxe v kontextu s výstupy RVP G (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá): modelové příklady z praxe (videa ze SŠ a jejich rozbor)
5. Od teorie k praxi A (RVP Z) Pohybový doprovod znějící hudby: taktování, vlastní pohybové ztvárnění hudby
6. Od teorie k praxi B (RVP Z) K možnostem vyjádření sémantiky hudebního díla pohybem: pohybová improvizace, pantomima
7. Od teorie k praxi (RVP Z) C učivo: Pohybové reakce na změnu v proudu znějící hudby a Orientace v prostoru pohybové hry a tance
8. Pohybové činnosti v kontextu s výstupy RVP G (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá): rozbor, modelové příklady Od teorie k praxi A (RVP G) gesto jako součást pohybu, pohybová etuda v kontextu s hudební naukou
9. Od teorie k praxi B (RVP G) tanec jako způsob komunikace: modelové příklady
10. Příprava na praxi studentů: kontrola témat a konzultace postupu při jejich zpracování do podoby modelové lekce
11. -13 Praxe studentů, reflexe praxe se zaměřením na oblast uplatnění pohybových aktivit
V případě distanční (hybridní) výuky proběhnou modelové lekce online s ukázkami činností, rozborem Moodle HPH a pokyny ke zpracování seminární práce.
Obsah a formy: V případě distanční (hybridní) výuky proběhnou modelové lekce online s ukázkami činností, rozborem Moodle HPH a pokyny ke zpracování seminární práce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Lišková, Š. Hudebně pohybové hry
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Zopakovat a objasnit pravidla pohybových her a záznamů tanců. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Prokázat hrou na tělo, tancem aj. dostatečnou úroveň pohybových dovedností k realizaci výstupů předmětu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Objasnit pojmy a uvést k nim konkrétní příklady realizace: pohybová vazba, pohyb intuitivní a řízený, dirigování a pojmy s ním související, rozvoj rytmického cítění žáků, hra na tělo, emoce, hudebně vyjadřovací prostředky a jejich náplň, hudební kontrasty
Vyhledat a uvést příklady hudebně pohybových aktivit kontextu s Očekávanými výstupy hudebního oboru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vyjádřit pohybem pohybovou vazbu, emoce.
Naučit skupinu v rámci seminárního výstupu jednu hudebně pohybovou hru či tanec.
Zatančit několik tanců z různých částí světa i historických období.
Uvést a předvést konkrétní příklad aplikace hudebně pohybových činností v praxi školy. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Student povede jednu pohybovou aktivitu jím vybranou (v kontextu s RVP), výsledky své práce s kolektivem kriticky zhodnotí. V případě distanční výuky student vypracuje a obhájí seminární práci na zadané téma (úložiště Semestrální práce). |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
V době distanční výuky student/ka vypracuje a obhájí na základě pokynů v Moodle k tomuto předmětu seminární práci s uvedením vlastních příkladů aplikace teorie v praxi. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Stundenti vyhledávají na internetu intepretace tanců i jiné formy pohybu. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
|
|
|
|