|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / IDO3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
IDO3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Instrumentální dovednosti 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Rozvíjení a zdokonalování dovedností a schopností studenta ve hře na klavír, zejména s důrazem k realizaci doprovodů populárních a jazzových písní, pěvecky vhodných pro žáky SŠ. Vybavení studenta souhrnem dovedností, které podporují jeho tvořivost pro praxi v souladu s RVP pro pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií (RVP ZV + RVP G) a čtyřletá gymnázia (RVP G). Reflexe proběhlé náslechové praxe na střední škole - diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Složitější harmonizace 10 českých a moravských lidových písní do notového sešitu ve čtyřhlasé úpravě. Jejich transpozice do vzdálenějších tónin. Hra dominantního jádra II9/7 D9/7 T9/6 ve všech tóninách dur. Kadence v základních tóninách dur a moll (I II6 D6/4 D 5/3 D7 T) ve všech tóninách s užitím průchodných a následných tónů. Hra 10 jazzových standardů podle akordových značek, vhodných ke zpěvu a k poslechu na střední škole. Klavírní stylizace 10 umělých písní podle akordových značek v žánrech zadaných vyučujícím. Hra generálbasu do mimotonálních dominant. Kolektivní přehrávka: Předložení 30 populárních písní (včetně 5 jazzových evergreenů), 10 českých a 10 moravských lidových písní. Z nich komise vybere pro přehrávku 2 umělé, 1 českou a 1 moravskou lidovou píseň.
|
Obsah
|
Náplní cvičení je:
1. Nácvik komplikovanějších rytmicko-melodických modelů tzv. beglajtů, vhodných k doprovodům populárních písní bez účasti melodie a jejich následná improvizace v žánrech dixieland, valčík, pochod, blues, boogie, ragtime, tango, samba, rumba, rokenrol, rock, rocková balada, pop.
2. Hra jazzových standardů podle akordových značek používaných v jazzové hudbě.
3. Hra kadencí v základních tóninách dur a moll s užitím průchodných a následných melodických tónů.
4. Hra dominantního jádra II9/7 D9/7 T 9/6 ve všech tóninách.
5. Harmonizace českých a moravských lidových písní, vhodných ke zpěvu na střední škole.
6. Hra generálbasu do mimotonálních dominant.
7. Interpretace aranžérsky náročnějších úprav populárních písní v žánru jazz 5 písní dle výběru vyučujícího
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
repertoár písní a přednesů určený vyučujícím.
-
Základní:
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. ,. Plzeň: ZČU, 2015.
-
Základní:
ZENKL:. Učebnice harmonie. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 2010.
-
Základní:
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy.. Plzeň: ZČU, 1994.
-
Doporučená:
HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit, 2010.
-
Doporučená:
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
-
Doporučená:
CHARALAMBIDIS, A., Z. CÍSAŘ a L. HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN, 2003.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
-
Doporučená:
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník. Plzeň: Fraus, 2014.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
33
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládání pianistických návyků - správné tvoření klavírního úhozu a jednotlivých technických prvků, spojení notového zápisu s pohotovou orientací na klaviatuře. Ovládání improvizace a transpozice jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Uplatnění teoretických znalostí v praktické činnosti. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti si postupně osvojují potřebné pensum dovedností ve hře na klavír s cílem jejich následného uplatnění ve hře skladeb a písní, tj. jejich budoucího využití v hudebně výchovné praxi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Uplatnění teoretických znalostí v praktické činnosti. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Student demonstruje své dovednosti též uložením videozáznamů se hrou povinného repertoáru technických cvičení, stupnic, písní a skladeb na gapps (v době prezenčního studia z části po domluvě s vyučujícím, v době nutné distanční výuky kompletně), a to ve třech ucelených souborech. Zde mu vyučující postupně hru připomínkuje, či potvrzuje uznání zhlédnutých videozáznamů zadáním data uznání. Dokladem k udělení zápočtu při distanční výuce je zaslání kompletně vyplněné tabulky s uznáním veškerého stanoveného repertoáru vyučujícímu i do úložiště gapps. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|