|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / UMI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
UMI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do medicínské informatiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KIV/MISZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout základní teoretické znalosti klíčových témat medicínské informatiky, jako např. sběr a reprezentace dat, informací a znalostí ve zdravotnictví, využití informačních technologií pro podporu rozhodování, nebo etické aspekty výzkumu zahrnující lidské subjekty, a tak poskytnout studentům náhled na současnou medicínskou informatiku a příbuzné obory. Hlubší teoretické znalosti a související praktické dovednosti si studenti osvojí ve specializovaných, obecněji pojatých, předmětech: KIV/DBM2, KIV/VI, KIV/SU, KIV/AZS, KIV/ZVI, aj.
Předmět je koncipován pro navazující magisterské studium a je doporučen pro 1 ZS.
|
Požadavky na studenta
|
Pro získání zápočtu student musí:
1) aktivně se zúčastnit alespoň 50% přednášek, přičemž aktivitou se rozumí kladení kvalifikovaných otázek a věcné příspěvky do diskuze, a to zejména na základě samostatného nastudování odborného článku poskytnutého přednášejícím (cca 5-6x za semestr, typicky 1x za 14 dní [časová dotace: 10h]) a vlastních osobních a odborných zkušeností;
2) poskytnout alespoň k 10 z 12 klíčových témat stručnou (cca 1-2 odstavce) reflexi zahrnující, co stěžejního si z daného tématu odnáší, jak to využije, resp. může využít, v dalším studiu nebo práci, a doporučení pro změnu do příštích let [časová dotace: 5h];
3) vypracovat samostatně nebo ve dvojici seminární práci na téma z oblasti biomedicínské informatiky, což bude zahrnovat systematickou rešerši relevantní literatury (napsané typicky v anglickém jazyce) a vypracování analytického řešení daného odborného problému [časová dotace: 20-30h];
4) a úspěšně složit závěrečný (souhrnný) test [časová dotace: 10h].
Mezní termín pro získání zápočtu je stanoven na 31.1.
|
Obsah
|
1. Moderní přístupy ke zdravotní péči: medicína 4P
2. Biomedicínská data, informace a znalosti
3. Integrita výzkumu v biomedicíně
4. mHealth a nositelná elektronika
5. Stratifikační biomarkery v personalizované medicíně
6. Registrace biomedicínských dat
7. Fúze biomedicínských dat
8. Elektronická zdravotní dokumentace a standardy v medicínské informatice
9. Vytváření systémů pro podporu rozhodování v klinické praxi
10. Informační systémy ve zdravotnictví
11. Vizualizace biomedicínských dat a informací
12. Neuroinformatika
13. Zvaná přednáška, rezerva
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Předmět má vedené stránky na CourseWare (https://courseware.zcu.cz/portal/studium/courseware/kiv/umi), kde jsou pro studenty k dispozici:
1) kompletní prezentace z přednášek
2) veškerá povinná a doporučená literatura (ve formátu PDF)
Pro předmět existuje zřízený Discord server UMI (pozvánka je rozesílána zapsaným studentům před zahájením semestru), kde studenti mezi sebou nebo s vyučujícími mohou řešit problémy s řešením semestrální práce, ale i diskutovat zkouškové příklady apod. Odezvy od vyučujících jsou do 24 hodin, většinou "okamžité".
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Celkem
|
71
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat znalost základních principům teorie diferenciálního a integrálního počtu funkcí jedné i více reálných proměnných (KMA/MA2 nebo KMA/M2)
|
rozumět základním principům z oblasti lineární algebry (KMA/LAA) |
formulovat statistickou hypotézu a vybrat vhodný statistický test pro test hypotézy (KMA/PSA) |
prokázat znalost základních datových struktur používaných v informatice (zásobník, fronta, speciální vyhledávací stromy, slovníky, hashovací tabulky, množiny, grafy) (KIV/PT nebo KIV/ADS) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat anglický jazyk minimálně na úrovni B2 společného evropského referenčního rámce (UJP/AEP4 aj.)
|
spočítat pravděpodobnost a podmíněnou pravděpodobnost jevu (KMA/PSA) |
navrhovat a implementovat složitější algoritmy pro zpracování heterogenních dat v libovolném programovacím jazyce (KIV/PPA2 nebo KIV/ADS, KIV/ALG nebo KIV/PRO, KIV/PC, a další) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit čím se zabývá biomedicínská/medicínská/lékařská informatika, bioinformatika a neuroinformatika |
vysvětlit úlohu informační technologie v péči o zdraví |
popsat charakter dat typicky používaných v biomedicíně |
popsat na obecné úrovni proces vedoucí od sběru dat až po počítačem doporučené stanovení diagnózy |
vysvětlit proces registrace dat a popsat principy metody ICP (Iterative Closest Points) |
rozumět základním konceptům medicínské informatiky: mHealth, eHealth, telemedicína, elektronická zdravotní dokumentace |
orientovat se ve standardech ICD-10 (11), HL7, DASTA, DICOM, aj. |
popsat zásady provádění zodpovědného výzkumu zahrnujícího lidské subjekty (ať již přímo či nepřímo) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
srozumitelně prezentovat metodu z oblasti medicínské informatiky popsanou v odborném článku psaném v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
identifikovat předměty navazujícího studia, které jsou relevantní pro jeho konkrétní oblast zájmu v medicínské informatice |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Formativní hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|