|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKE / ESV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKE
/
ESV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Energie slunce a větru
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
41 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V širších souvislostech porozumět možnostem využívání solární a větrné energie. Seznámení se s teoretickými zákonitostmi a fakty. Orientovat se v principech konstrukce a provozu jednotlivých technických zařízení včetně výhod a nevýhod. Seznámit se s technologiemi pro ukládání mimošpičkové energie. Seznámení se s principy integrace energetických zdrojů s nestálým výkonem do energetické soustavy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Vypracování semestrální práce a úspěšné absolvování závěrečného testu
|
Obsah
|
Témata přednášek:
1. Úvod do obnovitelných zdrojů - energetický systém, typy zdrojů, diagram zatížení, energetický mix v ČR a ve světě, klimatické změny, mapy potenciálu využití solární a větrné energie.
2. Původ solární energie a energie větru - termonukleární fúze, p-p cyklus, fyzikální parametry Slunce a jeho záření, vznik větru, měření rychlosti a směru větru, Beaufortova stupnice, drsnost povrchu.
3. Využití solárního záření na Zemi - základní fyzikální zákony, intenzita záření, solární konstanta, doba slunečního svitu, aktivní a pasivní systémy, provoz solárních systémů a vliv na ŽP.
4. Solární tepelné systémy - vytápění budov, ohřev TUV, technologie solárních kolektorů, tepelná bilance a ztráty kolektoru.
5. Technologie fotovoltaických panelů - fotoelektrický efekt, materiály pro FV, výroba FV panelů, VA charakteristika, FV panely nových generací.
6. Koncentrovaná solární energie (CSP) - sluneční tepelná elektrárna, technologie solárního pole, vhodné termodynamické cykly, akumulace tepelné energie.
7. Využití energie větru na Zemi - výkon vzdušného provozu a větrné turbíny, výkonový součinitel (Betzovo pravidlo), provoz větrných systémů a vliv na ŽP.
8. Větrné elektrárny - typy větrných rotorů, jmenovitá rychlost stroje, provozní režim větrné turbíny, tubus, strojovna, elektrická zařízení, aerodynamika větrného rotoru.
9. Řídicí systémy větrných turbín - regulace rychlosti a otáček, rotory s pevnými lopatkami, rotory s pohyblivými lopatkami, natáčení strojovny.
10. Větrné farmy - onshore/offshore systémy, přenos výkonu, působení okolních vlivů, náklady, materiály, údržba.
11. Integrace větrných a solárních zdrojů do energetické soustavy - Smart Grids, chytré města a regiony, decentralizované lokální distribuční soustavy.
12. Akumulace energie - systémy pro skladování energie dostupné v současnosti nebo v blízké budoucnosti, přečerpávací elektrárny, bateriové systémy, akumulace tepelné energie, atd..
13. Akumulace energie - budoucí systémy pro skladování energie, pokročilejší baterie, CAES systémy, P2G technologie, vysokorychlostní setrvačníky, superkapacitory, atd.
Témata cvičení:
1. Úvod do problematiky návrhu a modelování solárních a větrných zdrojů.
2. Návrh a modelování solárních tepelných systémů.
3. Návrh a modelování fotovoltaických systémů.
4. Návrh a modelování CSP systémů.
5. Návrh a modelování větrných turbín.
6. Návrh a modelování větrných farem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Beranovský J., Murtinger K., Tomeš M. Fotovoltaika. 2009. ISBN 978-8-08733301-3.
-
Základní:
Cihelka, Jaromír. Solární tepelná technika. 1. vyd. Praha : Tomáš Malina, 1994. ISBN 80-900759-5-9.
-
Základní:
Rychetník, Václav. Větrné motory. 1. vyd, dotisk. Ostrava : Vysoká škola báňská, 1999. ISBN 80-7078-281-1.
-
Základní:
Rychetník, Václav; Pavelka, Jiří; Janoušek, Josef. Větrné motory a elektrárny. 1. vyd. Praha : ČVUT, 1997. ISBN 80-01-01563-7.
-
Doporučená:
Hicks, Tyler Gregory. Handbook of energy engineering calculations. New York : McGraw-Hill, 2012. ISBN 978-0-07-174552-9.
-
Doporučená:
Šeftěr, J. I. Využití energie větru. SNTL, 1991. ISBN 80-03-00616-3.
-
Doporučená:
Mukund R. Patel. Wind and Solar Power Systems. Boca Raton, 2006. ISBN 0-8493-1570-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
18
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v možnostech výroby elektrické energie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provádět základní matematické operace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat na vyšší úrovni energetické zdroje využívající solární a větrnou energii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést základní návrh konkrétních energetických systémů, solárního nebo větrného charakteru, s ohledem na podmínky konkrétní lokality |
navrhnout udržitelnou integraci solárních a větrných zdrojů do energetické soustavy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|