|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / S1PT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
S1PT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální patologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 28
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/SPT
|
Vyloučené předměty
|
KPG/SCPA a KPG/SCPT
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení s obecnou problematikou sociální patologie.
|
Požadavky na studenta
|
80% úspěšnost ve vědomostním testu
|
Obsah
|
- Úvodní přednáška - sdělení požadavků k zápočtu, zpracování portfolia
- Sociální patologie - základní terminologie, psychologický, sociologický a speciálně pedagogický pohled
- Konzultace témat seminárních prací, evidence
- Sociálně patologické jevy z pohledu sociologie a sociální psychologie
- Socializace a její poruchy
- Utváření sociálních hodnot a norem, hodnotový systém a orientace, interiorizace sociálních norem, mravní vývoj člověka, sociální deviace
- Konzultační seminář k seminárním pracím práce s odbornou literaturou, zpracování teoretické části, zpracování praktické části
- Poruchy chování a jejich dělení
- Predisponující a preformující příčiny poruch chování
- Provokující příčiny poruch chování
- Patologie rodiny a poruchy chování
- Diagnostika, prognostika a prevence - systémový přístup
- Systém škol a zařízení pro děti a mládež s poruchami chování
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk; Dytrych, Zdeněk. Děti, rodina a stres : Vybrané kapitoly z prevence psychické zátěže u dětí. Praha : Galén, 1994. ISBN 80-85824-06-X.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
Doporučená:
Pokorná, Věra. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-600-5.
-
Doporučená:
Heidbrink, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese : variabilita a patologie lidské psychiky. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
Doporučená:
Kapr, Jaroslav; Vodáková, Alena. Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny. Praha : Slon, 1997. ISBN 80-85850-03-6.
-
Doporučená:
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 9788024750460.
-
Doporučená:
Havlík, Radomír. Úvod do sociologie. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-246-0381-0.
-
Doporučená:
Koukolík, František; Drtilová, Jana. Vzpoura deprivantů : o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha : Makropulos, 1996. ISBN 80-901776-8-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předmět předpokládá předchozí základní studium sociologie a odpovídající orientaci v psychologických souvislostech |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
syntetizovat poznatky věd o člověku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student získá základní orientaci v obecných otázkách sociální patologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
student dokáže analyzovat klíčové sociálně patologické jevy a objasnit jejich příčiny
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Student bude způsobilý k identifikaci rizikových sociálních jevů v prostředí 1. st. ZŠ |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|