|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / OHVA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
OHVA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Osobnostní a hlasová výchova
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřený na rozvoj osobnosti studenta z pohledu psychosomatických studií. Hlavním zájmem rozvoje je hlas, jako prostředek verbálního projevu. Součástí kurzu jsou dechová, artikulační a rezonanční cvičení, která jsou zaměřená na zdravý hlas.
|
Požadavky na studenta
|
Prezenční forma studia: Aktivní účast na seminářích, domácí realizace doporučených cvičení, zvládnutí základních hlasově-revitalizačních cvičení, samostudium teoretických poznatků, 75% úspěšnost ve znalostním testu, prezentace cvičení v rámci skupiny, rozprava společná reflexe.
Kombinovaná forma studia: Aktivní účast na úvodní a závěrečné konzultace, samostudium na základě studijních materiálů, zvládnutí vybraných základních hlasově-revitalizačních cvičení, 75% úspěšnost ve znalostním testu, prezentace cvičení v rámci skupiny, rozprava společná reflexe.
|
Obsah
|
1. Reflexe dosavadních zkušeností s hlasem.
2. Hlasové vyjádření jako individuální jednání/chování
3. Hlas v sociálním kontextu.
4. Fyziologie hlasotvorby
5. Dech, inervace bránice.
6. Artikulace průpravní artikulační gymnastika.
7. Hlasotvorba, rezonance.
8. Hlasová hygiena, prevence nejčastějších hlasových poruch.
9. Kreativní hry s hlasem.
10.Propriorecepce. Vnímání sebe sama.
11.Vztah hlasu, sluchu a osobnosti.
12.Improvizovaný/připravený projev a myšlení.
13.Čtení nahlas jako specifický mluvní projev vztah k aktivní představivosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VYDROVÁ, J. Metodika výuky hlasové a mluvní výchovy pro pedagogické pracovníky a studenty pedagogických fakult. Praha, 2014. ISBN 978-80-905554-2-6.
-
Základní:
Koliktiv autorů. Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Praha, 2011. ISBN 978-80-7331-193-3.
-
Základní:
PROKEŠ, Z. Vybrané kapitoly z teorie hlasové výchovy. Liberec, 2009. ISBN 978-80-7372-444-3.
-
Doporučená:
Pastyřík, Svatopluk. Cvičebnice mluveného projevu pro učitele. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-260-7.
-
Doporučená:
VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E. Hlas individuality / Libuše Válková. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy / Eva Vyskočilová. Praha, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
-
Doporučená:
KOTVA, V. Základní hlasová a dechová cvičení. Přerov, 1989.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- objasnit základní pojmy z biologie člověka a z obecné teorie výchovy, |
- vysvětlit fyziologický základ emocí, |
- charakterizovat strukturu osobnosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- vytvořit strukturovanou prezentaci,
|
- samostatně vystoupit před skupinou. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat fyziologii hlasu, |
- vyjmenovat principy hlasové hygieny, |
- charakterizovat nejčastější hlasové poruchy dětí a dospělých, |
- na základě vlastní tělové zkušenosti "ekonomického hlasu" (viz Coblenzer, Muhar, 2001) vysvětlit souvislost hlasu (dechu, artikulace, rezonance) s psychickým prožíváním. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- provést elementární dechová, artikulační a rezonanční cvičení, |
- reflektovat souvztažnost svého hlasového projevu s individuálními osobnostními charakteristikami, |
- při komunikaci preferovat hodnoty zdravého hlasu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|