|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / GMEP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
GMEP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Galerijní a muzejní edukace v praxi
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
19 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojit si znalosti a dovednosti galerijní a muzejní pedagogiky. Získat kompetence pro přípravu a realizaci aktivizujících přístupů k uměleckým dílům ve výstavních síních galerií a muzeí, které jsou založeny na pedagogickém konstruktivismu a zážitkové pedagogice. Teoreticky a prakticky se obeznámit s problematikou přípravy, realizace a reflexe galerijních či muzejních animací.
|
Požadavky na studenta
|
V průběhu interaktivně pojatých seminářů jsou zakládány, rozšiřovány a ověřovány znalosti, dovednosti a kompetence studentů, kteří samostatně nebo ve skupinách vytvářejí projekt galerijní animace založený na využití pracovních listů. Ten je prakticky ověřován ve spolupracujících institucích zabývajících se zprostředkováním umění a kulturního dědictví. Text s přípravným modelem projektu a pracovním listem spolu s jejich reflektivním zhodnocením vkládají studenti na konci semestru do výukové prostředí Coursewaru. Jejich odevzdání a splnění požadavků podmiňuje udělení zápočtu. Mezní datum odevzdání portfolia se řídí harmonogramem fakulty. Zápočet má formu kolokviální a v diskuzi se ověřují nabyté znalosti s porozuměním pro jejich praktickou aplikaci.
|
Obsah
|
1. Základní problematika galerijních a muzejních animací založených na využití pracovních listů.
2. Problematika koncipování pracovních a metodických listů pro galerijní či muzejní animace.
3. Metodika galerijních či muzejních animací a koncipování pracovních listů.
4. Návštěva konkrétní výstavy zaměřená na volbu stěžejních děl a konceptů pro připravované animace.
5. Jak hodnotit galerijní animace (posuzování obsahových jader galerijní animace, navrhování alterací, využití dokumentace v reflexi a evaluaci).
6-11. Příprava, realizace a dokumentace galerijní animace včetně pracovních listů (struktura přípravného modelu, reflektivní bilance, typy dokumentace).
12-13. Prezentace výsledků konkrétních projektů animací.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
-
Základní:
Fulková, Marie. Galerijní a muzejní edukace 2 : umění a kultura ve školním kontextu : učení z umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7.
-
Základní:
Jiroutová, J. Muzejní a galerijní pedagogika pohledem zahraničních odborníků [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4195-5.
-
Základní:
Šobáňová, P. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
-
Základní:
Horáček, Martin; Myslivečková Hana; Šobáňová Petra. Muzejní pedagogika dnes. Olomouc, 2008.
-
Rozšiřující:
Šobáňová, Petra. Edukační potenciál muzea.. Olomouc, 2012.
-
Rozšiřující:
Horářek, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění.. Brno, 1998.
-
Rozšiřující:
Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem, 2002.
-
Rozšiřující:
Moffat, Hazel, Woollard Vicky. Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. AltaMira Press, 2000. ISBN 978-07-4250-408-0.
-
Rozšiřující:
Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
-
Rozšiřující:
Jůva, Vladimír ml.; Jagošová, Lucie; Mrázová, Lenka. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno, 2010.
-
Rozšiřující:
Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze, 2007.
-
Rozšiřující:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Rozšiřující:
Horářek, Radek. V dialogu s uměním. Brno, 1994.
-
Doporučená:
Brabcová, Alexandra. Brána muzea otevřená : [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod : Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.
-
Doporučená:
Brabcová, Alexandra. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod, 2003.
-
Doporučená:
Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-424-X.
-
Doporučená:
Šobáňová, Petra. Muzejní edukace. Olomouc, 2012.
-
Doporučená:
Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
interpretovat umělecké dílo v širokých kulturních a společenských kontextech; |
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století; |
objasnit a užívat odborné oborové termíny. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivizovat, na bázi pedagogického konstruktivismu, návštěvníky galerie či muzea a podporovat jejich komunikační dovednosti; |
upravit graficky jednoduchou dvoustránkovou tiskovinu formátu do velikosti A4. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozpoznat umělecké obsahy konkrétní výstavy a interpretovat je; |
analyzovat a interpretovat umělecké dílo v kontextu doby a kultury;
|
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky v rámci jedné výstavy; |
charakterizovat tvůrčí záměr kurátora zvolené výstavy; |
objasnit obsažnost úkolů v pracovních listech v kontextu konkrétní výstavy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vybrat umělecké dílo v kontextu konkrétní výstavy a navrhnout jeho didaktickou transformaci pro konkrétní věkovou skupinu žáků; |
navrhnout galerijní či muzejní edukační program; |
vypracovat pracovní list pro konkrétní výstavu; |
realizovat a ověřit navržený edukační program v galerijní praxi; |
reflektovat edukační proces realizovaného programu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|