|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / TGDV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
TGDV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Typografie a graf. design ve vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Typografie a grafický design pro vzdělávání
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
39 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenta chápat grafický design ve vztahu k akcidenčním tiskovinám. Vysvětlit plošné a prostorové vztahy; výtvarné, informační a technologické působení na realizovaný úkol; historické souvislosti. Vybavit studenta kompetencemi pro ovládání digitálních technologií. Naučit studenta zvolit odpovídající grafický design a technologie při volbě výrazových prostředků.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšná realizace všech úkolů, na úrovni kladené na studenta výtvarného oboru Prezentace na CD
Pravidelná docházka na výuku - min. 80%
Aktivní účast při společných konzultacích mezi studenty a vyučujícím.
|
Obsah
|
1. Forma a obsah. Co je dobrý grafický design 2. Hierarchie textu, obrazu, akcentovaná informace 3. Účel grafického designu, tiskoviny apod 4. Dynamická a statická kompozice 5. Funkce a vývoj písma 6. Písmo, typy písma, font a jeho výběr či kombinace 7. Řazení písma do slovních celků. Písmo v knize, reklamě a propagaci 8. Experimentální typografie 9. Barva v grafickém designu 10. Grafická stylizace - ornament, piktogram, typografické cvičení - monogram, typografická kompozice 11. Jednotný vizuální styl - logotyp, vizitka, leták, pozvánka apod.) 12. Jak ovlivňujeme myšlení lidí. Grafický design v pedagogické praxi 13. Exkurze v tiskárně, DTP pracovišti, reklamní firmě.
Příklady témat seminárních cvičení: - Návrh vizitky, novoročenky, dopisního papíru a obálky, svatebního oznámení. - Návrh pozvánky, jídelního lístku, divadelního programu. - Návrhy letáku, plakátu. - Návrh diplomu, kalendáře, katalogu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sylvestrová, Marta. Český filmový plakát 20. století. V Brně : Moravská galerie, 2004. ISBN 80-7027-125-6.
-
Základní:
Samara, Timothy. Grafický design : základní pravidla a způsoby jejich porušování. V Praze : Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
-
Základní:
Hlavsa, Oldřich. Typographia. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1981.
-
Rozšiřující:
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Doporučená:
Graphis : the International Magazine of Design and Communications.. New York: Graphis Inc.
-
Doporučená:
MORLEY, N. Linocut for Artists and Designers. The Crowood Press, 2016. ISBN 978-17-8500-146-8.
-
Doporučená:
Petzow, Günter. Metallographic etching. 2nd ed. Materials Park : ASM International, 1999. ISBN 978-0-87170-633-1.
-
Doporučená:
Wlassikoff, Michel. The story of graphic design in France. Corte Madera : Gingko Press, 2005. ISBN 1-58423-220-X.
-
Doporučená:
Ambrose, Gavin. The visual dictionary of graphic design. Lausanne : AVA Publishing, 2006. ISBN 2-940373-43-4.
-
Doporučená:
Typo: typografie, grafický design, vizuální komunikace.. Praha: Svět tisku.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
25
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
38
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat prostředí grafického softwaru (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop); |
pojmenovat základní typografická pravidla a pomůcky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat dosavadní zkušenosti v práci s grafickým editorem; |
použít v klasických úlohách správné zásady výtvarného řešení grafického designu; |
používat formu v souladu s obsahem a účelem. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit pokročilé ovládání grafického softwaru (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop); |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat formu v souladu s obsahem a účelem - podle obsahu a účelu tiskoviny správně zvolit dynamickou či statickou kompozici, volit odpovídající typy písma a vhodně je kombinovat; |
neotřele a originálně stylizovat zvolený motiv, aby byl jednoznačný, opticky zřetelný a snadno zapamatovatelný; |
racionálně a funkčně volit vyvážené, harmonické či dramatické, expresivní barevné řešení; |
nápaditě rozvíjet grafická řešení ve skicovních variantách, příhodně a invenčně reagovat na podněty korektur a podle stanovených požadavků dovést návrhy do graficky čistých a formálně precizních definitiv; |
aplikovat úkoly užité grafiky i ve své pedagogické praxi. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|