|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / VED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
VED
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Výzkum v expresivních disciplínách
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty základními znalostmi problematiky pedagogického výzkumu se zaměřením na umělecké obory a představit současnou situaci oborového výzkumu. Pojetí předmětu je založeno na využití Schönova konceptu reflektivního praktika a v metodologické oblasti se opírá zejména o kvalitativní výzkumné postupy, zejména akční výzkum. Z oblasti kvantitativního výzkumu představuje studentům některé důležité principy korektní přípravy výzkumného projektu, práce s proměnnými a sběru i zpracování dat zejména v oblasti pedagogické komunikace a hodnocení.
|
Požadavky na studenta
|
V průběhu interaktivně pojatých seminářů studenti plní průběžně zadávané úkoly. Na nich si procvičují výzkumné postupy (záznam pozorování, kategorizace údajů, postulování výzkumné otázky, hypotézy a formulaci konkluzí). Úkoly v podobě textových souborů odevzdávají průběžně nebo na konci semestru do výukové databáze Artfolio (www.artfolio.kvk.zcu.cz). Odevzdání úkolů a splnění všech požadavků podmiňuje udělení zápočtu.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Expresivita a výzkum (výzkum uměním, arbitrární versus expresivní význam, kvalitativní výzkum a objektivita)
2. Transaktivní přístup k realitě (koncept a prekoncept, transaktivita, kritéria hodnocení výsledků transaktivního výzkumu: koherence, konsensus, instrumentální užitečnost)
3. Logická strukturace poznání (situace, fakt, výrok, ars inveniendi, ars demonstrandi, argument, hypotéta, Occamova břitva)
4. Výzkumné postupy (hypoteticko-deduktivní model, dedukce, indukce, abdukce)
5. Poznání a interpretace (positivismus, interpretace - výklad a funkce, rozdíly vědeckého a všednodenního poznávání)
6. Komplementarita kvalitativního a kvantitativního přístupu (věda, výzkum, paradigma, kvalitativní a kvantitativní výzkum)
Studenti ověřují porozumění problematice výzkumu v expresivních pedagogických disciplínách mj. na vzorku dat získaných během náslechové praxe. Ta se stávají materiálem pro kvantitativní a kvalitativní vyhodnocení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Doporučená:
Sousedík, Prokop. Logika pro studenty humanitních oborů. 2. rozš. vyd. Praha : Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-509-7.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Doporučená:
Slavík, J. Od výrazu k dialogu ve výchově (Artefiletika). Karolína, Praha, 1997.
-
Doporučená:
Kratochvíl, Zdeněk; Bouzek, Jan. Proměny interpretací. Praha : Herrmann & synové, 1996.
-
Doporučená:
Eisner, Elliot W. The enlightened eye : qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. Prentice Hall-Upper Saddle River, New Jersey, USA, 1991. ISBN 978-0135314197.
-
Doporučená:
Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
-
Doporučená:
Strauss, Anselm; Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní terminologii oborové didaktiky; |
charakterizovat základní klasické i netradiční postupy a techniky výtvarného umění, včetně nových médií. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhnout galerijní či muzejní vzdělávací program; |
využívat základní výtvarné techniky; |
transformovat námět do zvolené výtvarné formy; |
reflektovat svou umělecko-pedagogickou činnost. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit základní problematiku výzkumu v expresivních výchovách; |
vytvořit hospitační protokol; |
vytvořit reflektivní bilanci učitele konkrétních vyučovacích jednotek; |
navrhnout výzkumný plán; |
porovnat kvalitativní a kvantitativní výzkumný přístup. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat pedagogickou činnost; |
zaznamenat průběh vyučovacího procesu do hospitačního protokolu; |
určit klíčové momenty vzdělávací situace a navrhnout jejich zlepšení; |
operacionalizovat pojmy oborově didaktické. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|