|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFY / FYE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFY
/
FYE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyzika pro FEL
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
163 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vyložit principy termodynamiky, vlnové optiky, základů kvantové mechaniky a fyziky atomů, molekul a jader: jejich význam, důsledky a matematické vyjádření. Umožnit studentům získat schopnost aplikovat příslušné principy na řešení praktických problémů: kombinace s teoretickými i experimentálními cvičeními. Poskytnout fyzikální základy pro studium specializovaných oborů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet-teoretická cvičení: test.
Zápočet-laboratorní cvičení: vypracování úloh a zpracování referátů.
Zkouška: znalost látky z přednášky a příkladů ze cvičení.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro uznání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
|
Obsah
|
1. Termodynamický systém, teplota, teplo, první zákon termodynamiky
2. Ideální plyn, kinetická teorie plynů, reálný plyn, van der Waalsova rovnice
3. Druhý zákon termodynamiky, entropie, tepelné stroje, třetí zákon termodynamiky, statistický pohled na entropii
4. Harmonická vlna, fázová a grupová rychlost, šíření vln v prostoru, Huygensův princip
5. Interference vln, difrakce vln
6. Částicové vlastnosti světla, fotoelektrický jev, Comptonův jev, Bohrův model atomu
7. Vlnové vlastnosti částic, de Broglieova hypotéza, difrakce elektronů, vlnová funkce
8. Schrödingerova rovnice časová a bezčasová, vlastní hodnoty energie, Heisenbergovy relace neurčitosti
9. Volná částice, tunelový jev, částice v nekonečné potenciálové jámě, harmonický oscilátor
10. Atom vodíku, složitější atomy, periodická tabulka prvků
11. Zářivé přechody v atomech, princip laseru, inverzní populace
12. Struktura molekul, molekula vodíku
13. Základní charakteristiky jader, modely jader, síly v mikrosvětě, radioaktivita
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici webové stránky na Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
David Halliday, Robert Resnick, Jearl Walker. Fundamentals of Physics.
-
Doporučená:
Halliday, David; Resnick, Robert; Walker, Jearl; Obdržálek, Jan; Dub, Petr. Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Část 2, Mechanika - Termodynamika. Brno : VUTIM, 2000. ISBN 80-214-1868-0.
-
Doporučená:
Halliday, David; Resnik, Robert; Walker, Jearl; Komrska, Jiří; Obdržálek, Jan; Dub, Petr. Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Část 4, Elektromagnetické vlny - Optika - Relativita. Brno : VUTIM, 2001. ISBN 80-214-1868-0.
-
Doporučená:
Halliday, David; Resnik, Robert; Walker, Jearl; Dub, Petr; Obdržálek, Jan; Lencová, Bohumila. Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Část 5, Moderní fyzika. Brno : VUTIUM, 2000. ISBN 80-214-1868-0.
-
Doporučená:
Fyzikální praktikum
(Tomáš Tölg a kolektiv)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat nejdůležitější fyzikální veličiny mechaniky a termodynamiky (hmotnost, rychlost, zrychlení, síla, teplota, tepelná vodivost) |
formulovat nejdůležitější vztahy mechaniky (kinematické vztahy, Newtonovy zákony) |
sestavit lineární a kvadratické rovnice, soustavy jednoduchých rovnic |
popsat goniometrické funkce a vztahy mezi nimi; popsat exponenciální a logaritmickou závislost |
charakterizovat základní vztahy a operace diferenciálního a integrálního počtu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využít základní fyzikální zákony pro řešení jednoduchých úloh z mechaniky |
vyjádřit fyzikální veličiny ve správných jednotkách, včetně převodů mezi nimi |
měřit základní fyzikální veličiny mechaniky (hmotnost, čas, délku) |
řešit matematické rovnice a soustavy rovnic |
použít metody diferenciálního a integrálního počtu |
graficky vyjádřit průběh funkce |
využít PC pro zpracování dat, přípravu textových dokumentů a tabulek |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat fyzikální veličiny termodynamiky, vlnové optiky, kvantové mechaniky a fyziky atomů, molekul a jader, jejich definice a jednotky |
formulovat principy termodynamiky, vlnové optiky a základů kvantové mechaniky a fyziky atomů, molekul a jader |
formulovat zákonitosti, které jsou hlavními důsledky těchto fyzikálních principů |
charakterizovat metody měření fyzikálních veličin a ověření fyzikálních principů a zákonitostí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
odvodit zákonitosti vyplývající z fyzikálních principů |
aplikovat osvojené fyzikální a matematické znalosti pro řešení širokého spektra teoretických úloh |
provést a vyhodnotit experimenty podle zadání laboratorních úloh |
napsat jasný a výstižný laboratorní referát na základě naměřených výsledků |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|