|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFY / FYTV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFY
/
FYTV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyzika a technika vakua
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vyložit vybrané fyzikální jevy a zákony klíčové pro vlastnosti a chování plynů a pro jejich interakci s pevnými povrchy: jejich význam, důsledky a matematické vyjádření. Poskytnout studentům hluboké znalosti vakuových technologií, včetně různých typů vakuových pump a měrek tlaku (kombinace s laboratorními exkurzemi a teoretickými cvičeními). Poskytnout teoretický základ pro studium specializovaných oborů využívajících vakuové technologie.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet-teoretická cvičení: test.
Zkouška: znalost látky z přednášky a příkladů ze cvičení.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro uznání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
|
Obsah
|
Plynný stav hmoty, kinetická teorie (Maxwellovo rozdělení), objemové transportní jevy (difúze, efúze, tepelná vodivost, tření v plynu). Povrchové procesy (adsorpce, desorpce, migrace molekul, tlak nasycených par), procesy ve stěnách vakuových systémů (absorpce, difúze, proudění netěsnostmi). Proudění plynu potrubím, metody získávání nízkého tlaku (čerpací rychlost, zpětný proud, mezní tlak), teorie činnosti a použití různých druhů vývěv. Měření tlaku, teorie činnosti a užití různých druhů vakuometrů, hmotnostní analýza, hledání netěsností, prvky vakuových aparatur, vakuová hygiena.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici webové stránky na Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Učební texty pro FYTV
(K. Rusňák)
-
Doporučená:
Pátý, Libor. Fyzika nízkých tlaků. Praha : Academia, 1968.
-
Doporučená:
Wutz, M., Adam, H., Walcher, W. Theory and Praxis of Vacuum Techniques. Vieweg&Sohn, Braunschweig, 1988.
-
Doporučená:
Rozanov, L.N. Vacuum Technique. London, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
70
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
157
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat a popsat základní fyzikální veličiny termodynamiky |
formulovat nejdůležitější termodynamické vztahy a zákony |
definovat základní matematické funkce, diferenciály, derivace a integrály |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využít základní fyzikální vztahy při řešení jednoduchých úloh z termodynamiky |
řešit základní matematické rovnice (lineární, kvadratické) |
používat metody diferenciálního a integrálního počtu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní vakuové veličiny, jejich definice a jednotky |
formulovat základní fyzikální zákony, které používá vakuová fyzika a technika |
charakterizovat různé druhy procesů probíhajících ve vakuových komorách a jejich praktické důsledky |
vyjmenovat různé druhy vakuových čerpadel (vývěv), jejich charakteristické použití, výhody a nevýhody |
charakterizovat proces čerpání vakuového systému |
charakterizovat metody užívané při měření vakuových veličin |
vyjmenovat různé druhy vakuoměrů, jejich charakteristické použití, výhody a nevýhody |
popsat typická uspořádání vakuových soustav pro laboratorní a průmyslové použití |
popsat metody a přístroje používané při hledání netěsností vakuových zařízení |
popsat základní konstrukční součásti, používané ve vakuové technice |
formulovat základní principy práce s vakuovými aparaturami, včetně vakuové hygieny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat osvojené fyzikální znalosti na teoretické i praktické výpočty v oblasti vakuové fyziky i techniky |
použít základní fyzikální zákony pro analýzu chování plynů a par v objemu vakuovém systému za různých tlakových podmínek |
využít základní fyzikální zákony pro analýzu chování plynů a par při interakci s povrchy pevných látek ve vakuu |
zdůvodnit výběr pevných i kapalných pracovních látek pro vakuový systém |
vyhodnotit a vybrat vhodné materiálové a rozměrové vlastnosti vakuovéh systému pro daný obor tlaků |
sestavit a zdůvodnit optimální kombinaci spojení vývěv pro zadaný vakuový systém |
sestavit vhodnou kombinaci vakuových měrek pro požadovaný obor vakua |
zdůvodnit výběr vhodných konstrukčních prvků pro vakuový systém |
navrhnout konstrukční uspořádání standardní magnetronové depoziční aparatury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|