|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFY / TP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFY
/
TP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie pole a spec. teorie relativity
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / 20
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/TP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFY/FPM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s matematickým aparátem teorie pole, s maxwellovými rovnicemi a jejich obecnými důsledky. Studenti si prohloubí znalosti elektrostatického pole, stacionárního elektromag. pole, kvazistacionárního elektromag. pole. Získají znalosti o elektromag. vlnách, elektromag. poli v látkovém prostředí. Dále se naučí základnímim postulátům STR., lorentzovým transformacím a jejich důsledkům. Seznámí se s relativistickou kinematikou a dynamikou, elektrodynamikou a optikou a se základy experimentálního ověřování STR. Získají též základní znalosti myšlenek OTR.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních, 3 kontrolní písemné práce, ústní zkouška
|
Obsah
|
1.Matematický aparát teorie pole 2.Maxwellovy rovnice a jejich obecné důsledky 3.Elektrostatické pole 4.Stacionární elektromag. pole 5.Kvazistacionární elektromag. pole 6.Elektromag. vlny 7.Elektromag. pole v látkovém prostředí 8. Základní postuláty STR. Lorentzovy transformace a jjejich důsledky. 9. Relativistická kinematika a dynamika. 10. Relativistická elektrodynamika a optika. 11. Experimentální ověřování STR.
12. Základní myšlenky OTR.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
LACAVA, F. Classical Electrodynamics. Springer International Publishing, 2016. ISBN 978-3-319-39473-2.
-
Doporučená:
Halliday, David; Resnik, Robert; Walker, Jearl; Dub, Petr; Obdržálek, Jan; Lencová, Bohumila. Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Část 5, Moderní fyzika. Brno : VUTIUM, 2000. ISBN 80-214-1868-0.
-
Doporučená:
NOLTING, W. Grundkurs der theoretischen Physik. Ulm: Zimmermannn Verl., 1999. ISBN 978-3-5403-4832-0.
-
Doporučená:
SMITH, J.H. Introduction to Special Relativity. Mineola, NY: Dover Publications, 2015. ISBN 978-04-866889-5-4.
-
Doporučená:
FLIESSBACH, T. Lehrbuch zur Theoretischen Physik. II, Elektrodynamik. Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag, 2000. ISBN 978-3-8274-0557-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
135
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
formulovat základní zákonitosti mechaniky |
porozumět základním vztahům diferenciálního a integrálního počtu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
řešit jednoduché úlohy z mechaniky |
řešit lineární diferenciální rovnice a separovatelné diferenciální rovnice |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
dokáže formulovat základní zákony teorie elektomagnetického pole |
umí vysvětlit fyzikální obsah teoretických vztahů |
základních principů STR |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dokáže řešit jednoduché úlohy z teorie elektromagnetismu |
schopností aplikovat výsledky teorie elektromagnetismu |
schopností objasnit základní principy STR |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|