|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / OPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
OPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Optimální systémy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
10 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KKY/LS1 a KKY/MATL
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKY/AŘI
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení studentů s různými typy optimalizačních úloh. Studenti se naučí řešit jednak základní statické optimalizační úlohy tak především úlohy optimalizace dynamických systémů. Důraz je kladnen především na pochopení řešení následujících problémů:
* Časově optimální řízení
* Pontrjaginův princip minima
* Dynamické programování a Bellmanova optimalizační rekurze
* Lineárně - kvadratická úloha optimálního řízení
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování tří úloh zpracované ve formě referátu, které prokážou schopnost správně formulovat a řešit zadané optimalizační úlohy.
|
Obsah
|
Studenti absolvující předmět KKY/OPS se naučí formulovat a řešit úlohy ze tří základních oblastí: statická optimalizace funkcí, (programová) optimalizace spojitých systémů a zpětnovazební optimální řízení.
Seznam jednotlivých probíraných témat je následující:
1. Statická optimalizace
1.1. Optimalizace bez vazbových podmínek
1.2. Optimalizace s vazbovými podmínkami
1.3. Numerická řešení optimalizačních úloh
2. Základy optimalizace dynamických systémů
2.1. Parametrická optimalizace pro diskrétní systémy
2.2. Optimalizace spojitých systémů
2.2.1. Podmínky transversality
2.2.2. Podmínky globálního minima
2.2.3. Princip minima
3. Deterministický systém automatického řízení
3.1. Věta o optimalitě
3.2. Bellmanova optimalizační rekurze
3.3. Lineárně kvadratická úloha optimálního řízení
3.4. Dynamické programování pro spojité systémy
4. Optimální stochastický systém automatického řízení
4.1. LQG úloha optimálního řízení
5. Základní typy strategií řízení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Optimální systémy automatického řízení
(Mošna J., Prautch P.)
-
Doporučená:
Lewis, Frank L.; Syrmos, Vassilis L.; Vrabie, Draguna L. Optimal control. 3rd ed. Hoboken : Wiley, 2012. ISBN 978-0-470-63349-6.
-
Doporučená:
Athans, Michael; Falb, Peter L. Optimal control : an introduction to the theory and its applications. New York : Dover Publications, 2007.
-
Doporučená:
Stengel, Robert F. Optimal control and estimation. New York : Dover Publications, 1994. ISBN 0-486-68200-5.
-
Doporučená:
B.D.O. Anderson, J.B. Moore. Optimal Control: Linear Quadratic Methods. 2007. ISBN 0-4864-5766-4.
-
Doporučená:
Kirk, Donald E. Optimal control theory : an introduction. Mineola : Dover Publications, 2004. ISBN 978-0-486-43484-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
28
|
Kontaktní výuka
|
42
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
46
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat základní principy z oblasti lineární algebry |
aplikovat základní principy teorie diferenciálního počtu funkcí více proměnných
|
aplikovat základní principy teorie integrálního počtu funkcí více proměnných |
aplikovat základní principy teorie pravděpodobnosti
|
aplikovat základní metody analýzy systémů |
aplikovat základní metody odhadu náhodných veličin
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s maticemi, analyzovat jejich vlastnosti
|
řešit soustavy lineárních diferenciálních rovnic prvního řádu |
počítat derivace ve směru a parciální derivace funkcí více proměnných |
formulovat základní úlohy na minimum, resp. maximum a tyto úlohy vyřešit použitím diferenciálního počtu |
provádět analýzu důležitých vlastností systémů |
realizovat odhad stavu lineárních stochastických dynamických systémů |
samostatně pracovat v SW nástrojích Matlab a Simulink
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
formulovat úlohy statické optimalizace |
charakterizovat základní přístupy numerického řešení úloh statické optimalizace |
formulovat nutné podmínky optimality spojitých deterministických systémů |
interpretovat Bellmanův princip optimality |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
řešit základní úlohy statické optimalizace s i bez vazbových podmínek |
použít základní numerické metody statické optimalizace |
nalézt optimální trajektorii spojitého deterministického systému s využitím Pontrjaginova principu minima |
použít Belmanův princip optimality při návrhu optimálního zpětnovazebního řízení |
navrhnout optimální systém zpětnovazebního řízení pro lineární stochastické systémy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|