|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / TPŘRS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
TPŘRS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Tech. prostředky říď. a robot. systémů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Technické prostředky řídicích a robotických systémů
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
15 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KKY/PRX
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KKY/MATL a KKY/POSS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je přehledově seznámit studenty se základními prvky měřicích, řídicích a robotických systémů pro průmyslovou automatizaci, s principy jejich funkce, realizací, využitím a s nástroji pro jejich návrh. Výuka se zaměřuje především na technické a vývojové prostředky pro měření technologických veličin, určení vlastní ho stavu stroje a lokalizaci okolních objektů v prostoru, pro zpracování signálů (v analogové i číslicové podobě) a přenos dat, dále na prostředky pro řízení a diagnostiku strojů a procesů, včetně akčních členů a jejich budičů. Je zde kladen důraz především na praktické aplikace s využitím teoretických znalostí z ostatních odborných předmětů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je udělen na základě dosažení alespoň 2/3 z maxima bodů za skupinové provedení a zpracování dvou až tří laboratorních úloh a alespoň 1/2 z maxima bodů za jeden individuální závěrečný písemný test.
Zkouška je ústní s písemnou přípravou v rozsahu přednesené látky.
|
Obsah
|
1) Prvky elektrických obvodů - pasivní elektrické prvky R,L,C, aktivní polovodičové prvky a jednoduché elektrické obvody (principy, vlastnosti, popis a měření)
2) Operační zesilovače a základní zpětnovazební obvody s OZ (principy, vlastnosti a analýza obvodů)
3) Elektrické obvody pro zpracování a generování signálů (frekvenční filtry, generátory, komparátory)
4) Číslicové prvky a obvody (kombinační a sekvenční členy, paměti, čítače, programovatelné obvody)
5) Jednočipové mikropočítače řady AVR (konfigurace integrovaných periferií, vývojové prostředky, programování, aplikace pro měření, zpracování, generování signálů, řízení a regulaci)
6) A/D a D/A převodníky a pomocné obvody (přímé, aproximační, integrační a modulační převodníky, multiplexory, vzorkovací S&H obvody)
7) Řízení a regulace průmyslových procesů a robotických systémů (modely řízených objektů, zjišťování parametrů, základní regulační prvky a vazby, poruchy a nelinearity)
8) Průmyslové PID regulátory, sekvenční automaty PLC a řídicí jednotky robotických systémů (architektura, implementace v mikropočítačích, vstupní a výstupní členy, komunikační rozhraní)
9) Měření procesních veličin (snímače a převodníky teploty, tlaku, průtoku, chemických vlastností)
10) Lokalizace polohy a pohybu v robotických systémech (snímače a převodníky polohy, rychlosti, zrychlení a lokalizace objektů v prostoru, snímání obrazu a zvuku)
11) Akční členy procesů a pohony robotických systémů (elektrické motory a fyzikální konvertory)
12) Budiče akčních členů (výkonové spínače, spojité a impulzní zesilovače, frekvenční měniče)
13) Zdroje elektrické energie (síťové napájecí zdroje, stabilizátory, měniče napětí, elektrochemické články a nabíjení)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v prostředí Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zezulka, František. Prostředky průmyslové automatizace. Brno : Vutium, 2004. ISBN 80-214-2610-1.
-
Rozšiřující:
Šnorek M. Analogové a číslicové systémy. skripta ČVUT, 1999.
-
Rozšiřující:
Vedral, Josef; Fischer, Jan. Elektronické obvody pro měřicí techniku. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2004. ISBN 80-01-02966-2.
-
Rozšiřující:
Vlach, Jaroslav. Řízení a vizualizace technologických procesů. Praha : BEN, 1999. ISBN 80-86056-66-X.
-
Rozšiřující:
Ďaďo, Stanislav; Kreidl, Marcel. Senzory a měřící obvody. Praha : Vydavatelství ČVUT, 1999. ISBN 80-01-02057-6.
-
Doporučená:
Piskač, Luděk. Průmyslové roboty. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-278-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
53
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát metody matematické analýzy (především úpravu výrazů a řešení rovnic) |
znát programovací metody a prostředky (jako např. algoritmizace problému a elementární funkce pro zadání dat, vyhodnocení a vizualizaci v Matlabu) |
znát základní pojmy z kybernetiky (jako např. dynamický systém, přenos, statické a dynamické charakteristiky, informační a energetická vazby v systému, zpětná vazba, Laplaceova transformace) |
znát základní pojmy z fyziky (jako např. elektrické veličiny a jejich měření, elektrický obvod, ohmův zákon) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat objekty na základě jejich fyzikální podstaty |
aplikovat matematické metody výpočtu při řešení problémů |
algoritmizovat a implementovat zadané úlohy v programovacím prostředí |
zpracovávat a vizualizovat data |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit principy funkce a vlastnosti základních analogových elektrických prvků a obvodů včetně jejich analýzy a měření |
vysvětlit principy funkce a vlastnosti základních číslicových elektrických prvků a obvodů včetně mikrokontrolerů typu AVR |
vysvětlit principy funkce základních senzorů a akčních členů pro řízení a regulaci strojů a procesů |
vysvětlit principy funkce A/D a D/A převodníků a jejich strukturu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout jednoduchý elektrický obvod s operačním zesilovačem, spočítat jeho přenos a změřit charakteristiky |
naprogramovat jednoduchý měřicí a řídicí algoritmus do mikrokontroleru AVR |
vybrat a použít vhodný typ průmyslového senzoru a akčního členu pro měření a generování neelektrických veličin |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Laboratorní praktika, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|