|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / VŘS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
VŘS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vložené řídicí systémy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako úvod do problematiky počítačových řídicích systémů pro vložené řízení (Embedded Control Systems). Cílem je získání základních dovedností v programování řídicích systémů logického i regulačního typu. Pro logické řízení jsou prezentovány standardní jazyky programování automatů (PLC). Pro řízení regulačního typu je zdůrazněn význam operačních systémů reálného času. Podstatná část laboratorních cvičení je věnována operačnímu systému reálného času VxWorks.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování semestrální práce a aktivní zvládnutí probírané látky.
|
Obsah
|
1. Programování PLC podle normy IEC 61131-3: Funkční bloky (FBD), sekvenční diagramy (SFC), Strukturovaný text (ST), Liniová schémata (LD), Seznam instrukcí (IL)
2. Řídicí systém REX: Architektura, algoritmy logického řízení, univerzálně programovatelný blok, základy PID regulace, ovladače.
3. Koncepce vložených (vestavěných) řídicích systémů, různé architektury
4. Operační systémy reálného času (RTOS) obecně
5. Procesy a thready (tasky) v multitaskingovém RTOS
6. Komunikace mezi tasky a synchronizace; sdílení paměti, posílání zpráv, signály, kritické sekce, semafory, mutexy.
7. Správa paměti; v jádře a v uživatelském módu, virtuální paměť, segmentace, heap, stránkování.
8. Případová studie: RTOS VxWorks
9. Implementace PID regulátorů, FIR filtrů (s konečnou impulsní odezvou), IIR filtrů (s nekonečnou imp. odezvou)
10. Chyby numerických výpočtů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
16
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
36
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základními znalostmi z programování |
rozumět základům architektury běžně dostupného počítačového hardwaru |
disponovat základními znalostmi operačních systémů |
disponovat základními znalostmi ze sekvenční a kombinační logiky |
disponovat základními znalostmi z lineárních systémů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvářet programy v nějakém vyšším programovacím jazyku (např. C, Java, C++, C#) |
aktivně vytvářet algoritmy využívající sekvenční a kombinační logiku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
základních jazyků pro programování úloh logického řízení |
základů architektury operačních systémů reálného času |
implementace spojitých systémů a regulátorů v řídicích systémech pro vložené řízení |
efektivně používat prostředky operačních systémů reálného času |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dekomponovat složité řídicí algoritmy na jednotlvé řídicí úlohy (tasky, thready) |
vytvářet programy implementující algoritmy logického řízení kombinačního i sekvenčního typu |
schopnost implementovat jednoduché algoritmy pro realizaci P, PI, PD a PID regulátorů a jednoduchých číslicových filtrů (FIR, IIR) |
být si vědom problémů vyskytujících se v numerických výpočtech v pevné i pohyblivé řádové čárce |
pracovat v prostředí operačního systému reálného času VxWorks |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Laboratorní praktika, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|