|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / 9ZM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
9ZM1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy matematiky 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je stručnou formou seznámit studenty se základy diferenciálního a integrálního počtu jedné a více proměnných. Důraz bude kladen na ekonomické interpretace a aplikace a na využití získaných dovedností při řešení základních ekonomických problémů.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky:
Podmínky k udělení zápočtu - vyřešení samostatných úkolů.
Student/ka splní požadavky na zápočet až poté, kdy zkonzultuje své písemné práce s vyučujícím a předloží index k zapsání zápočtu.
Hodnocení zkoušky:
Zkouška probíhá písemnou formou - k úspěšnému absolvování je třeba získat alespoň 50% bodů.
|
Obsah
|
1. Matematická logika - logické symboly, výroky a kvantifikátory; množiny a operace s nimi; podmnožiny množiny reálných čísel.
2. Vektory a operace s vektory.
3. Matice a operace s maticemi.
4. Soustavy lineárních rovnic a jejich řešení.
5. Reálné funkce jedné reálné proměnné; graf funkce; složená funkce; inverzní funkce; algebraické, exponenciální a logaritmické funkce.
6. Lokální a globální vlastnosti funkcí; funkce sudá a lichá. Minima a maxima funkcí.
7. Limita funkce; jednostranné limity; algebra limit. Neurčité výrazy.
8. Spojitost funkce v bodě; klasifikace bodů nespojitosti; spojitost na uzavřeném intervalu.
9. Derivace funkce - definice a jejich geometrický, fyzikální a ekonomický význam. Výpočty derivací podle pravidel derivování; derivace složené funkce.
10. Využití derivace funkce. Hledání extrémů funkce. Využití derivace v ekonomických úlohách.
11. Základní principy integrálního počtu. Určitý a neurčitý integrál a metody jejich výpočtů. Využití integrálního počtu v ekonomických úlohách.
12. Funkce více proměnných a jejich vlastnosti - úvod, definiční obor, graf. Ukázky ekonomických aplikací funkcí více proměnných.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Drábek, Pavel; Míka, Stanislav. Matematická analýza I.. 5. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-978-8.
-
Doporučená:
Dolanský, Petr. Matematika pro distanční studium. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-643-6.
-
Doporučená:
Dolanský, Petr; Tuchanová, Milena. Matematika pro ekonomy II. 1. část, distanční studium. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-656-8.
-
Doporučená:
Dolanský, Petr; Tuchanová, Milena. Matematika pro ekonomy 1 : pro distanční studium. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-183-3.
-
Doporučená:
Dolanský, Petr; Tuchanová, Milena. Příklady z matematiky pro ekonomy I : distanční studium. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-184-1.
-
Doporučená:
Dolanský, P., Tuchanová, M. Příklady z matematiky pro ekonomy II.
-
Doporučená:
Tesková, Libuše. Sbírka příkladů z lineární algebry. 4. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7082-552-9.
-
Doporučená:
Čížek, Jiří; Kubr, Milan; Míková, Marta. Sbírka příkladů z matematické analýzy I. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-216-3.
-
Doporučená:
Jirásek, František; Kriegelstein, Eduard; Tichý, Zdeněk. Sbírka řešených příkladů z matematiky : logika a množiny, lineární a vektorová algebra, analytická geometrie, posloupnosti a řady, diferenciální a integrální počet funkcí jedné proměnné. 2. nezměn. vyd. Praha : SNTL, 1981.
-
Doporučená:
Mašek, Josef. Základy matematiky I : cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7082-567-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
32
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát matematické pojmy a postupy v rozsahu učiva středních škol |
logicky myslet a nemít negativní předsudky vůči matematice |
rozpoznat základní typy funkcí, jejich nejdůležitější vlastnosti a umí nakreslit grafy těchto funkcí (lineární, kvadratické, exponenciální, logaritmické, lineární lomené) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
má zkušenosti s počítáním algebraických výrazů |
nemá negativní vztah k abstraktnímu myšlení |
umí řešit lineární a kvadratické rovnice a nerovnice |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
matematických termínům a postupů z oblastí matematiky vyjmenovaných v sylabu předmětu |
vybraných možností využití matematických metod a přístupů v modelování ekonomických jevů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat principy diferenciálního a integrálního počtu na modelové úlohy jednoduššího typu |
aplikovat principy maticového počtu na modelové úlohy jednoduššího typu |
uplatnit správně formální i obsahovou stránku v matematickém projevu, a to písemném i ústním |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|