|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / MAE2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
MAE2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Matematická ekonomie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit spojité a diskrétní dynamické systémy, matematické vlastnosti a základních techniky pro jejich studium. Matematická teorie bude ilustrována příklady z dynamických systémů vyskytujících se v ekonomické teorii.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je udělen za vypracování všech samostatných prací. Zkouška má dvě části: písemný test a ústní zkouška.
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
|
Obsah
|
1. Úvod do teorie dynamických systémů a dynamických modelů v ekonomii.
2. Diskrétní dynamické systémy diferenční rovnice
3. Diskrétní dynamické systémy teorie stability
4. Diskrétní dynamické systémy bifurkace, deterministický chaos
5. Diskrétní dynamické systémy ekonomické a finanční modely
6. Spojité dynamické systémy opakování základních pojmů z teorie diferenciálních rovnic
7. Spojité dynamické systémy stabilita, bifurkace,
8. Spojité dynamické systémy ekonomické a finanční modely
9. Srovnání spojitých a diskrétních dynamických systémů odlišnosti a numerické metody
10. Solowův model
11. Modely hospodářského cyklu
12. Alternativní dynamické modely v ekonomii ABM, buněčné automaty
13. Opakování. Rezerva.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kelley W.G., Peterson A. Difference Equations. 2001.
-
Doporučená:
Meiss J. D. Differential Dynamical Systems. 2007.
-
Doporučená:
Dadkhah K. Foundations of Mathematical and Computational Economics. 2007.
-
Doporučená:
Baldani J., Brandfield J., Turner R. W. Mathematical Economics. 2004.
-
Doporučená:
Zimmermann K. Úvod do matematické ekonomie. 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
50
|
Celkem
|
125
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
chápat základní principy statické matematické ekonomie a teorie her (racionalita, Nashova rovnováha,...) |
mít základní přehled v teorii pravděpodobnosti (hustoty a distribuční funkce, pravděpodobnostní rozdělení...) |
orientovat se v základních pojmech a principech mikro- a makroekonomie |
rozumět základním principům lineární algebry (maticový počet, vlastní čísla...) |
rozumět základním principům teorie obyčejných diferenciálních rovnic (existence řešení, metody řešení, teorie stability...) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
implementovat základní numerické metody (lineární algebry, analýzy či obyčejných diferenciálních rovnic) |
ovládat základní matematické techniky z lineární algebry a matematické analýzy |
ovládat základní techniky řešení diferenciálních rovnic |
ovládat základní techniky statické matematické ekonomie (hledání různých druhů rovnováh) |
řešit základní algebraické, analytické úlohy a problémy např. z teorie pravděpodobnosti či teorie obyčejných diferenciálních rovnic v libovolném symbolickém SW |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat slabiny tradičních dynamických modelů v ekonomii a rozumět myšlenkám vytváření alternativních modelů (ABM, buněčné automaty...) |
ovládat základní dynamické modely v matematické ekonomii (dynamické modely nabídky-poptávky, Solowův model, modely hospodářského cyklu...) |
popsat základní výhody, nevýhody a rozdíly mezi spojitýmy a diskrétními modely |
rozumět základním principům teorie diferenčních rovnic a diskrétních dynamických systémů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat základní vlastnosti spojitých i diskrétních dynamických ekonomických modelů |
ovládat základní techniky řešení diferenčních rovnic |
vizualizovat vlastnosti daných modelů a jejich závislosti na parametrech |
využít symbolických/numerických SW pro podrobnou analýzu dynamických systémů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|