|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / PSA-A
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
PSA-A
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pravděpodobnost a statistika A
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a metodami teorie pravděpodobnosti a matematické statistiky.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet: Ve dvou prověrkách získat v součtu alespoň 50% bodů z maxima.
Požadavky ke zkoušce: Znalost a porozumění látce v rozsahu přednášek a cvičení, správná pravděpodobnostní a geometrická interpretace, použití v příkladech. Zkouška je písemná doplněná krátkou ústní částí.
|
Obsah
|
Předmět je vyučován pouze v angličtině.
1. Náhodný jev. Pravděpodobnost (ppst). Geometrická ppst. Podmíněná ppst. 2. Věta o úplné ppsti. Bayesova věta. Náhodná veličina. Distribuční funkce. 3. Některá rozdělení diskrétního typu (binomické, hypergeometrické, Poissonovo). 4. Některá rozdělení spojitého typu (rovnoměrné, exponenciální, normální). 5. Aproximace normálním rozdělením.Kvantily.Transformace náhodné veličiny. 6. Náhodný vektor a jeho charakteristiky. Vícerozměrné normální rozdělení. 7. Náhodný výběr. Bodový odhad. Konstrukce některých intervalových odhadů. 8. Statistická hypotéza. Hladina významnosti. Chyba 1. a 2. druhu. Testování hypotéz. 9. Chi-kvadrát test dobré shody. Kontingenční tabulka. Testy nezávislosti.
10. Korelace. F-rozdělení. Testy shody dvou středních hodnot, resp.dvou rozptylů. 11. Regrese. Typy regresních funkcí. Plánování experimentů. 12. Intenzita poruch. Součet náh. veličin. Gama rozdělení. Některé ppstní modely. 13. Další aplikace ppsti a matem. statistiky.
Shrnutí. Závěr.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Ross, Sheldon. A first course in probability. Prentice-Hall, New York, 2001. ISBN 978-0130338518.
-
Doporučená:
Bowerman, Bruce L.; O'Connell, Richard T. Applied statistics : improving business processes. Chicago : Irwin, 1997. ISBN 0-256-19386-X.
-
Doporučená:
Grimmett, Geoffrey R.; Stirzaker, David R. Probability and Random processes. Oxford : Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-857222-0.
-
Doporučená:
Brase, Charles Henry; Brase, Corrinne Pellillo. Understandable statistics : concepts and methods. Lexington : D.C. Heath, 1987. ISBN 0-669-12181-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student by měl být seznámen se základy kombinatoriky v rozsahu běžném na střední škole. Předpokládá se základní znalost diferenciálního a integrálního počtu funkce jedné proměnné (KMA/M1 nebo KMA/MA1) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
po absolvování předmětu bude student schopen : - popsat náhodné jevy a spočítat jejich pravděpodobnost - identifikovat a popsat diskrétní nebo spojitou náhodnou proměnnou (náh.veličinu) - rozpoznat a použít základní typy diskrétních a spojitých rozdělení pravděpodobnosti - použít metody popisné statistiky k shrnutí informací z dat - vypočítat bodové odhady a sestrojit intervaly spolehlivosti - formulovat statistickou hypotézu a vybrat vhodný statistický test k jejímu přijetí nebo zamítnutí - interpretovat statistické výsledky - vybrat vhodný plán pro statistické experimenty |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|