|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / ZM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
ZM2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Matematika pro ekonomy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
112 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KMA/ZM1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a metodami maticového počtu a základními pojmy a metodami řešení jednoduchých typů diferenciálních a diferenčních rovnic. Důraz bude kladen na aplikaci získaných poznatků v odborných předmětech.
|
Požadavky na studenta
|
POŽADAVKY K ZÁPOČTU: Úspěšné vyřešení (zisk aspoň 50% bodů) jedné písemné
kontrolní práce, která se bude psát v závěru semestru (10.-11. týden, upřesnění na prvním cvičení LS). Práce budou obsahovat příklady analogické příkladům řešených na předcházejících cvičeních, resp. přednáškách.
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání
neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
POŽADAVKY KE ZKOUŠCE: Znalost a porozumění látce v rozsahu přednášek a cvičení, použití v příkladech, správná geometrická interpretace.
|
Obsah
|
1. Operace s aritmetickými vektory, lineární závislost a nezávislost vektorů v dimenzi 3.
2. Determinanty.
3. Inverzní matice a aplikace maticového počtu.
4. Rozšíření základních integračních metod (per partes, jednoduché substituce, nevlastní integrál).
5. Princip numerického výpočtu integrálu. Použití integrálu ve statistice a ekonomických úlohách.
6. Diferenciální rovnice - základní pojmy a metody řešení.
7. Lineární diferenciální rovnice 1. řádu. Použití v ekonomických úlohách.
8. Posloupnosti a jejich základní vlastnosti. Operace s posloupnostmi.
9. Diference posloupnosti, vyšší diference. Diferenční rovnice.
10. Lineární diferenční rovnice. Použití v ekonomických úlohách.
11. Parciální derivace a gradient, extrémy funkce více proměnných.
12. Použití funkce více proměnných v ekonomických úlohách.
13. Shrnutí. Příklady. Závěrečné poznámky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici stránka předmětu na Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Jiří Egermaier, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Jiří Egermaier, Ph.D. (100%),
RNDr. Zdeněk Kobeda (100%),
Mgr. Zuzana Štauberová (100%),
-
Cvičící:
Ing. Jiří Egermaier, Ph.D. (100%),
RNDr. Zdeněk Kobeda (100%),
Mgr. Zuzana Štauberová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
P. Drábek, S. Míka. Matematická analýza I. Plzeň, 2003. ISBN 80-7082-978-8.
-
Základní:
P. Drábek, S. Míka. Matematická analýza II. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7082-977-6.
-
Základní:
Kaňka M., Henzler J. Matematika pro ekonomy. Ekopress Praha, 1997.
-
Základní:
Kaňka, Miloš; Henzler, Jiří. Matematika pro ekonomy 2. 1. vyd. Praha : Ekopress, 1997. ISBN 80-86119-01-7.
-
Doporučená:
Dolanský, Petr; Tuchanová, Milena. Matematika pro ekonomy 1.,2.,3.část : pro distanční studium. 1.vyd. Plzeň : ZČU, 1995.
-
Doporučená:
Dolanský, Petr; Tuchanová, Milena. Příklady z matematiky pro ekonomy I : distanční studium. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-184-1.
-
Doporučená:
Mašek, Josef. Základy matematiky II : cvičení. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1999. ISBN 80-7082-507-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
24
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
9
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
připravit modelové úlohy jednoduššího typu na aplikaci maticového počtu |
rozpoznat základní spojité a inverzní funkce jedné reálné proměnné |
popsat derivaci funkce a integrál funkce jedné reálné proměnné |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
řešit soustavy lineárních rovnic vhodnou aplikací maticového počtu |
nakreslit graf funkce algebraické, goniometrické, exponenciální a logaritmické |
derivovat a integrovat funkce jedné reálné proměnné |
řešit optimalizační úlohy pro funkce jedné reálné proměnné |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní vlastnosti posloupnosti |
sestavit lineární diferenční rovnici s konstantními koeficienty |
popsat graf a vrstevnice reálných funkcí dvou proměnných |
zavést derivace parciální derivace a gradient |
formulovat úlohu na nalezení extrému funkce dvou proměnných |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
nalézt inverzní matici |
spočítat determinant matice |
určit primitivní funkci a integrál vybraných funkcí jedné proměnné |
použít integrální počet v aplikacích (geometrie, matematická statistika, ekonomie) |
zapsat jednoduchý ekonomický model jako diferenciální, resp. diferenční rovnici a umět ji vyřešit |
určit absolutní extrém funkce více proměnných na uzavřené omezené množině |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|