|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / DA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
DA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny stavění a architektury
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
8 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s vývojem evropské architektury a stavebnictvím od období antiky do současnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Vypracování a odevzdání semestrální práce na odpovídající úrovni. Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Počátky architektury a stavění, smysl architektury
2. Architektura a stavění starověkého Egypta - kámen a geometrie
3. Architektura a stavění Egejské oblasti - kámen a moře
4. Architektura a stavění antického Řecka (klasické a helénistické období) - hledání dokonalosti řádu, soulad
stavby a krajiny
5. Architektura a stavění starověkého Říma (včetně provincií) - stavitelské opojení, hledání ekonomie, tvorba
vnitřního prostoru
6. Hledání nových stavebních možností a nového architektonického výrazu - architektura doby šíření křesťanství
v Evropě, zapomínání a objevování zapomenutého
7. Architektura románská, návrat k velkým formám
8. Architektura gotická - logika konstrukce, oslava světla, opojení výškou, kamenické mistrovství
9. Architektura renesanční - opojení geometrií, hledání nových typologických druhů, stavba měst
10. Architektura barokní - cit a vášeň, divadlo, hmota v pohybu a zklidnění v klasických formách
11. Architektura 19. století - rozpad velkých řádů, slohy jako nositele významu, novoslohy, eklektičnost, nové
stavební druhy, nové konstrukce a materiály
12. První polovina 20. století - od secese k funkcionalismu
13. Masivní povojnová architektura - brutalismus
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dudák, Vladislav; Neškudla, Bořek; Pošva, Rudolf. Encyklopedie světové architektury : od menhiru k dekonstruktivismu. Díl 2, L-Ž. Praha : Baset, 2000. ISBN 80-86223-08-6.
-
Doporučená:
Syrový, Bohuslav. Architektura. Praha : Nakladatelství technické literatury, 1972.
-
Doporučená:
Syrový, Bohuslav. Architektura - svědectví dob : Přehled vývoje stavitelství a architektury. Praha : SNTL - nakladatelství technické literatury, 1974.
-
Doporučená:
J. Staňková, R. Sedláková, R. Pošva, S. Voděna. Architektura v proměnách tisíciletí, Sobotáles. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Dudák, Vladislav; Neškudla, Bořek; Pošva, Rudolf. Encyklopedie světové architektury : od menhiru k dekonstruktivismu. Díl 1, A-K. Vyd. 1. Praha : Baset, 2000. ISBN 80-86223-07-8(1.
-
Doporučená:
Škabrada Jiří. Konstrukce historických staveb. Praha: Argo, 2007. ISBN 80-7203548-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozpoznat základní stavební konstrukce
|
znát stavební materiály, zejména od druhů kamene a cihel až po novější ocelové a betonové výrobky |
orientovat se v historických časových obdobích a zeměpisných oblastech na základě předchozího studia |
identifikovat tvary stavebních prvků, tvar a hmotu staveb |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
poznat důležitost a návaznost jednotlivých stavebních konstrukcí
|
popsat základní stavební konstrukce |
popsat základní tvary stavebních prvků a specifikovat základní tvary budov |
popsat historické a společenské prostředí v jednotlivých obdobích vývoje lidstva a tudíž i architektury |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
získat znalosti v oblasti vývoje evropské a světové architektury včetně území České republiky
|
orientovat se v typických stavbách pro určité historické a časové období rozvoje architektury |
znát názvy a lokalizaci velmi významných staveb historie |
získat znalosti o vývoji konstrukce, dispozice a vzhledu staveb |
uvědomovat si proměny technických, technologických a materiálových řešení staveb s ohledem na proměny způsobu života |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
uvědomovat si úlohu architektury a stavebnictví pro vývoj lidské společnosti
|
získat představu o vlivu architektury na tvorbu prostředí |
umět zdůvodnit proměny technických, technologických a materiálových řešení staveb s ohledem na proměny způsobu života v jednotlivých údobích historie |
navrhovat na základě příkladů z historie a zásad architektury esteticky vhodná řešení staveb |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|