|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UJP / CZK1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UJP
/
CZK1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy češtiny 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
36 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
53 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
UJP/CKO a UJP/CPC1 a UJP/CPC2 a UJP/CPC3 a UJP/CPC4 a UJP/CPC5 a UJP/CPC6
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz základů češtiny je určen zahraničním studentům (nerodilým mluvčím českého jazyka) přijíždějícím na ZČU na jednosemestrální či dvousemestrální stáže především v rámci programu Erasmus+. Studenti se v kurzu seznámí se základní slovní zásobou vztahující se k běžným situacím každodenního života a s tím souvisejícími gramatickými pravidly. Důležitou součástí kurzu jsou i sociokulturní aspekty, jejichž znalost je pro bezproblémovou komunikaci v českém prostředí nezbytná. Kurz nepředpokládá žádné vstupní znalosti českého ani jiného slovanského jazyka, je určen úplným začátečníkům. Kurz připravuje na dosažení úrovně A1- dle SERR.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
1. Aktivní účast na cvičeních po celý semestr a průběžné plnění zadaných úkolů.
2. Absolvování průběžného testu.
3. Splnění závěrečného testu (min 75 %).
Zkouška:
Ústní zkoušku tvoří dvě části - monolog na zadané téma a dialog s vyučujícím. Celková známka je souhrnným hodnocením obou částí. Témata vycházejí z obsahu výuky.
|
Obsah
|
1. týden
Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Navázání osobního kontaktu v českém prostředí - dialog, základní fráze a kulturní zvyklosti. Základní pokyny používané ve výuce.
Základní pravidla výslovnosti. Pozdravy. Země a národnosti.
2. týden
Seznámení - dialog. Osobní zájmena. Sloveso být. Á slovesa. Sloveso mít.
Setkání - dialog - rozšíření. Číslovky 0-10. Vokativ.
3. týden
Město x vesnice - základní slovní zásoba. Základní orientace v prostoru - příslovce místa, předložka vedle.
Kde? x Kam? Příslovce vyjadřující polohu x směr. Slovesa jít x jet. Dopravní prostředky. Popis trasy.
4. týden
Číslovky 11-100.
Í slovesa. Slovesa vědět, vidět, mluvit, muset. Psaní adresy, uvedení místa bydliště.
5. týden
Jídlo a pití - základní slovní zásoba. Gramatický rod.
Adjektiva (měkká a tvrdá) a jejich shoda s řídícím podstatným jménem. Stravování - rozšíření slovní zásoby.
6. týden
V restauraci - dialog. Akuzativ singuláru - masculina inanimata, feminina, neutra.
E slovesa. Výraz mít rád. Slovesa s předmětem v akuzativu.
7. týden
Číslovky 100-10 000. Ceny zboží - rozhovor.
Průběžný test.
8. týden
Moje rodina - slovní zásoba. Kolik je ti/vám/mu/jí let? Přivlastňovací zájmena.
Adjektiva. Popis osoby.
9. týden
OVAT slovesa.
Akuzativ - opakování a rozšíření o masculina animata.
10. týden
Akuzativ - procvičování.
Časování sloves - procvičování.
11. týden
Česká republika. Česká hymna.
Komunikativní aktivity.
12. týden
Shrnutí a opakování.
Závěrečný test.
13. týden
Oprava testu.
Evaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Pro studenty kurzu je připraven kurz v Google Classroom s doplňujícími materiály a informacemi vztahujícími se ke studiu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Holá, Lída; Bořilová, Pavla. Čeština expres 1 (A1/1).. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-87481-22-6.
-
Doporučená:
Froulíková, Lenka. Adam a Eva v Českém ráji - učebnice češtiny pro cizince-začátečníky.. Praha: Academia, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
137
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou vyžadovány žádné předchozí znalosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány žádné předchozí dovednosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- rozlišit základní české pozdravy |
- vyjmenovat základní pravidla české výslovnosti |
- vyjmenovat české hlásky |
- vyjmenovat základní fráze používané při seznamování a představování |
- rozlišit formální a neformální způsob komunikace (tykání a vykání) |
- rozlišit mužský, ženský a střední rod podstatných a přídavných jmen |
- rozlišit jednotné a množné číslo a rod osobních zájmen |
- vyjmenovat číslovky 1-10 000 |
- rozlišit tvary přivlastňovacích zájmen v singuláru |
- rozlišit tvary akuzativu singuláru |
- rozlišit tvary pravidelných sloves |
- rozlišit tvary vybraných nepravidelných sloves |
- rozlišit tvary měkkých a tvrdých adjektiv |
- pojmenovat základní dopravní prostředky |
- pojmenovat základní budovy a instituce ve městě či na vesnici |
- pojmenovat základní pokrmy a nápoje, základní potraviny |
- pojmenovat členy rodiny a jejich vlastnosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- používat formální nebo neformální způsob komunikace přiměřeně situaci včetně gest |
- správně oslovovat, pozdravit, poděkovat |
- hláskovat |
- správně vyslovovat známá slova, slovní spojení a věty |
- správně napsat známá slova, slovní spojení a věty |
- představit sebe nebo blízkou osobu |
- odpovídat na základní dotazy o sobě nebo blízké osobě (např. původ, věk, povolání) |
- žádat jednoduchým způsobem o informace (např. adresa, telefonní číslo, trasa) a sám tyto informace podat |
- vyhledat, shrnout nebo analyzovat základní informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti cestování a stravování |
- vyhledat podstatné informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti osobního života |
- popsat jednoduchým způsobem svoje stravovací zvyky |
- popsat jednoduchým způsobem sám sebe nebo jinou osobu |
- používat ve svém projevu akuzativ singuláru |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|