|
|
KFL/BL
Anglická literatura 19. a 20. století
Garanti: PhDr. Ivona Mišterová, Ph.D.
|
|
|
|
Předmět - cíle
KFL/BL
- IS/STAG
Cílem předmětu je obeznámit studenty s literárními směry v anglické literatuře 19. a 20. století. Na pozadí kulturněhistorických událostí bude v první části kurzu věnována pozornost nejprve východiskům, vzniku a charakteristickým rysům romantismu v dílech básníků tzv. jezerní školy (W. Wordsworth, S.T. Coleridge, R. Southey) a básníků druhé romantické vlny (G..G. Byron, P.B. Shelley, J. Keats), následně aspektům a vývoji viktoriánské literatury, tj. esejistické tvorbě, románu (Ch. Dickens, W.M. Thackeray), poezii a dramatu. Nebudou opomenuty ani viktoriánské ženy-spisovatelky a reflexe "fin de siecle" v literatuře. V druhé části kurzu budou studenti uvedeni do problematiky anglické literární tvorbu 20. století, zejména vzniku realistického románu a povídky (H.G. Wells, J. Galsworthy), modernismu (skupina z Bloomsbury), literárních experimentů v díle Jamese Joyce, vývojových tendencí britské prózy (např. Rozhněvaní mladí lidé, nový typ románového hrdiny), dramatu (od Seana O?Caseyho přes absurdní drama po závěr 20. století) a poezie. Prostřednictvím autentických textů analyzovaných v rámci cvičení kurz systematicky rozvíjí interpretační a analytické schopnosti studentů. Předmět je vyučován v anglickém jazyce. Část výuky může být realizována samostatnou prací studentů. Předmět je vyučován v angličtině.
|
|
|
|
|
Přehled témat přednášek
1. |
Introduction: basic literary terms and critical concepts (some basic guidelines for reading literature)
|
2. |
A duality in Victorian literature
Authors associated with the late Victorian Period, particularly Oscar Wilde
Victorian writing reflects the dangers and benefits to rapid industrialization, while encouraging readers to examine closely their own understanding of the era’s progress
|
3. |
G. B. Shaw
Irish dramatist, literary critic, a socialist spokesman, and a leading figure in the 20th century theatre
|
4. |
Literature between the Wars
Literature between the outbreak of the World War I and the beginning of the World War II with attention to cultural, political and literary contexts
- social changes
- the new conception of the human self
|
5. |
Modernist experiments I:
James Joyce: a prominent contributor to the Modernist Movement
|
6. |
Modernist experiments II:
Virginia Woolf: a key figure of Modernism
The Bloomsbury Group and its considerable influence on literature, philosophy, and art during World War
|
7. |
Revision:
Wilde, Shaw, Galsworthy, Joyce, Woolf |
8. |
George Orwell, an acute observer of his time, in the context of significant historic and political events
|
9. |
Theatre of the Absurd: an existentialistic vision of the meaningless of human existence
Samuel Beckett and his influence on Harold Pinter and Tom Stoppard.
|
10. |
The themes of fall, guilt, corruptibility and the depravity of human nature in William Golding’s novels
|
11. |
Postcolonial British Literature
Arundhati Roy, Kazuo Ishiguro, Salman Rushdie, etc.
|
12. |
Revision |
13. |
Test analysis |
14. |
|
Poslední změna:
17.10.2024
|
|
|
|
|
Podklady k přednáškám
Dokumenty jsou přístupné pouze přihlášeným uživatelům nebo studentům předmětu.
|
|
|
|
|