|
|
KPG/9PNSB
Pedagogika pro učitele NŠB
Garanti: Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D.
|
|
|
|
Předmět - literatura
KPG/9PNSB
- IS/STAG
Doporučená
HELLUS, Z.,
Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče
, Praha : Portál
2004
Slavík, J.,
Hodnocení v současné škole
, Praha
1998
Kovalik, Susan,
Integrovaná tematická výuka : Model
, Kroměříž : Spirála
1995
KASÍKOVÁ, H,,
Kooperativní učení, kooperativní škola
, Praha : Portál
1997
Skalková, Jarmila,
Obecná didaktika
, Praha : ISV
1999
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,
Pedagogika pro učitele
, Praha Grada
2008
Rýdl, Karel,
Reformní praxe v současných školských systémech : Určeno pro posl. fak. filozof.
, Praha : SPN
1990
Kopřiva,P. a kol.,
Respektova a být respektován
, Kroměříž, Spirála
2005
Košťálová, Hana,
Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/
, Portál
2007
Kratochvílová, J.,
Teorie a paraxe projektové výuky
, Brno
2009
Kašová,J. a kol.,
Učíme se v projektech
, Praha
2009
|
|
|
|
|
Doplňková literatura
Doplňková literatura je součástí jednotlivých otázek ke zkoušce:
1) Přístupy k vymezení pojetí vyučovacího procesu, základní komponenty vyučování:
- SPILKOVÁ, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. 1. vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9
- KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. Kapitola 7, Vyučování a jeho podoby, s. 121.
- JEŘÁBEK, JAROSLAV. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 1. vydání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. s. 95. ISBN 80-87000-02-1.
- SPILKOVÁ, Vladimíra. Pojetí vyučování
- Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCA "Vzdělání pro 21. století". Praha: UVRŠ PF UK, 1997.
- Od autokratické školy ke škole demokratické
2) Historické podoby vnímání dítěte a dětství:
- HELUS, ZDENĚK. Dítě v osobnostním pojetí. 1. vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0
3) Koncepce vyučování podle J. F. Herbarta:
- PŘÍHODA, VÁCLAV. Ideologie nové didaktiky. Brno: 1936.
- KOLÁŘ, Z., SÝKORA, M. Úvod do obecné didaktiky. Praha: SPN, 1986.
- HOFMANN, F., KYRÁŠEK, J. J. F. Herbart a jeho pedagogika. Praha: SPN, 1977.
4) Koncepce vyučování podle J. Deweye:
- PŘÍHODA, VÁCLAV. Ideologie nové didaktiky. Brno: 1936.
- VRÁNA, STANISLAV. Učebné metody. 3. vydání. Brno, Praha: 1938.
- KOLÁŘ, Z., SÝKORA, M. Úvod do obecné didaktiky. Praha: SPN, 1986.
6) Vymezení znaků transmisivního a konstruktivistického pojetí vyučovacího procesu:
- TONUCCI, FRANCESCO. Vyučovat nebo naučit? Řím: 1900. ISBN 80-901065-1-X
- Příběh stromu
7) Impulsy reformní pedagogiky:
- HELUS, ZDENĚK. Dítě v osobnostním pojetí. 1. vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0
8) Konstruování pojmu:
- KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu: Metodický průvodce pro první stupeň základní školy. 1. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-695-0
9) Cíl:
- HELUS, Z., HRABAL, V. Psychologie školní úspěšnosti. Praha: SPN, 1979.
- KRATOCHVÍLOVÁ, JANA. Tvorba školního vzdělávacího programu krok za krokem - s pedagogickým sborem. Brno: FPE Masarykovy univerzity, 2006.
- PASCH, MARVIN. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005.
- FISHER, ROBERT. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.
- KOVALIKOVÁ, SUSAN. Integrovaná tematická výuka: Model. Kroměříž: Spirála, 1995.
- KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu: Metodický průvodce pro první stupeň základní školy. 1. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-695-0
- Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCA "Vzdělání pro 21. století". Praha: UVRŠ PF UK, 1997.
- Očekávané výstupy z oblasti jazyka a jazykové komunikace
- 7 typů učebních způsobů
- Klíčové kompetence
10) Motivace žáka ve vyučování:
- HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vydání. Praha: SPN, 1984.
11) Obsah vzdělávání, tematická a projektová výuka:
- KASÍKOVÁ, HANA. Nastal v naší škole čas projektů?
- KOVALIKOVÁ, SUSAN. Integrovaná tematická výuka: Model. Kroměříž: Spirála, 1995.
- SKALKOVÁ, JARMILA. Kapitoly z didaktiky.
- KRATOCHVÍLOVÁ, JANA. Projekt
- KRATOCHVÍLOVÁ, JANA. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: 2006.
- TOMKOVÁ, ANNA. Učíme se v projektech. Brno: PedF MU, 2006.
- KRATOCHVÍLOVÁ, JANA. Teorie a praxe projektové výuky.
- DOLEŽALOVÁ, J. Vzdělávání – výuka – cíle – obsah výuky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004.
- TUPÝ, JAN. Průřezová témata RVP. 2005
- Můj projekt
- Vzdělávací oblasti RVP
12) Vyučovací metody:
- VALIŠOVÁ, ALENA, KASÍKOVÁ, HANA. Pedagogika pro učitele. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
- SKALKOVÁ, JARMILA. Obecná didaktika. 2. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1812-7
- KOVALIKOVÁ, SUSAN. Integrovaná tematická výuka: Model. Kroměříž: Spirála, 1995.
- KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
- TEMPLE, CH., STEELOVÁ, J. Čtení, psaní a diskuse ve všech předmětech.
- SKALKOVÁ, JARMILA. Za novou kvalitu vyučování.
- KRATOCHVÍLOVÁ, J., HORKÁ, H. Proměny učitelského vzdělávání v kontextu reformy základního školství. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2007.
- TOMKOVÁ, ANNA. Proměny vyučovacích metod v primární škole.
- NOVÁČKOVÁ, BARBORA. Kdy je projekt uskutečněný na 1. st. ZŠ, skutečně projektem? → Část diplomové práce
- Metodický portál → Tresty a klíčové kompetence
13) Organizační formy:
- KOLEKTIV AUTORŮ. Pedagogika pro učitele. Plzeň: Pedagogická fakulta Zápodočeské univerzity v Plzni, 1997.
- PRÝMASOVÁ, LENKA. Co je soutěž, co je hra a kdy je soutěž hrou?
- FISHER, ROBERT. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-120-7
- KASÍKOVÁ, HANA. Kooperativní učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3
- Kooperativní učení
- Popis rolí při kooperaci
- Typy rolí ve skupině
- Role při týmové práci
- Arch pro individuální nebo společné hodnocení
- Metodický portál → Co přináší soutěž do života žáků?, Co je hra a kdy je soutěž hrou?, Co je soutěž?, Co je soutěž, co je hra a kdy je soutěž hrou?
14) Hodnocení:
- SLAVÍK, JAN. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.
- KOŠŤÁLOVÁ, HANA. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2008.
- DINKMEYER, DON. STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha: Portál, 1996.
- ČÍHALOVÁ, E., MAYER, J. Klasifikace a slovní hodnocení. Praha: Strom, 1997.
- NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován.
- LUKAVSKÁ, EVA. Pozor, děti!
15) Historie a přínos NLP:
- NOVÁKOVÁ, VERONIKA. Jak jsou zohledňovány styly učení vycházející z NLP u dětí na 1. stupni ZŠ? (část diplomové práce)
Poslední změna:
23.12.2011
|
|
| |
|