|
|
KHI/DID2Z
Methodology of History II
Guarantors: Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D.
|
|
|
|
Course literature
KHI/DID2Z
-IS/STAG
Basic
PARKAN, František,
Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4.
ALBERTY, Július.,
Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5.
PANDEL Hans-Jürgen,
Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis
, Schwalbach
2013
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang,
History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0.
KRATOCHVÍL, Viliam.,
Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4.
Beneš Zdeněk,
Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202.
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa.,
Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3.
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine,
Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6.
Slavík, Jan et al.,
Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.
, Brno
2017
Čapek, Gracová, Jílek, Východská,
Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu
, Plzeň
2006
Recommended
Východská, H.,
Dějepis hrou
, Plzeň
2008
Morávková Naděžda,
Fakultní školy a jejich možnosti při uvádění začínajících učitelů do praxe. In: COUFALOVÁ, Jana (ed.) Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.
Beneš, Z.,
Historický text a historická kultura,
, Praha
1995
PANDEL Hans-Jürgen,
Historisches Erzählen. Narrativität im Geschichtssunterricht. Schwalbach, 2010. ISBN 978-3-89974532-0.
International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR)
International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC)
International review of history education
Morávková Naděžda,
K některým problémům využití orální historie ve výuce dějepisu/Some problems with using oral histry methods in teaching history, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 2/2012, č. 2.
HENKE-BOCKSCHATZ Gerhard,
Oral History im Geschichtsunterricht. ISBN 978-3-89974889-5.
Morávková Naděžda,
Orální historie v přípravě budoucích učitelů dějepisu- několik postřehů z využití přímých i mediálně zprostředkovaných svědectví pamětníků ve výuce dějin/Oral History in Preparation of Intending Teachers of Historiography ? Some Remarks on Using of Direct and Medial Contemporary Evidence in History Teaching, Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,řada společenských věd, roč. 25, 2011, č. 2
, Brno
2011
Morávková Naděžda,
Orální historie ve výuce společenských věd na školách, možnosti a metody, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 4/2013, č. 1.
Čapek, Vratislav,
Pojetí dějepisu jako učebního předmětu : K teorii výběru dějepisného učiva // : Seminární učební text z metodiky dějepisu jako učebního předmětu
, Praha : Státní pedagogické nakladatelství
1966
Morávková Naděžda,
Projekt mentoringu začínajících učitelů ? absolventů Pedagogické fakulty ZČU v Plzni (informace o připravovaném experimentálním projektu Katedry historie Pedagogické fakulty ZČU Plzeň. In: BENEŠ, Z. (ed.). Historie a škola VI: Klíčové kompetence a současný stav ve vzdělávání v dějepisu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005
BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda,
Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5.
HUSBAND Chris et al.,
Undertanding History Education Teaching: Teaching and Learning about the Past at Secondary Schools. Philadelphia 2003. ISBN 978-0-3352-1271-2.
Janovský, Julius,
Základy didaktiky dějepisu : Učebnice pro studium oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fakultách
, Praha : SPN
1984
JULÍNEK, Stanislav a kol.,
Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5.
Morávková Naděžda,
Zalidněme školní dějepis. Několik důvodů pro systematické zařazení metod orální historie a ego-historie do didaktiky dějepisu, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 8/2018, č. 1.
Morávková Naděžda,
Závěrečné práce na středních školách jako multipředmětové absolventské projekty, Acta universitatis Purkynianae, Facultatis Philosophicae. Studia Historica Didactica, Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům, č. 1, 2010, Ústí nad Labem.
|
|
|
|
|
Elektronické informační zdroje:
http://www.vuppraha.cz (Výzkumný ústav pedagogický) - RVP
Literatura:
Beneš, Z., Historický text a historická kultura, Praha 1995.
Beneš, Z. (ed.), Historie a škola I. Otázky koncepce českého školního dějepisu, Sborník ze semináře "Ke koncepci výuky dějepisu a občanské výchovy na základní a střední škole" zorganizovaném MŠMT v Telči ve dnech 11.-12. dubna 2002, Praha 2002.
Beneš, Z., Kleió ve škamnách a na stupínku. Několik poznámek k situaci českého školního dějepisu, ČČH 101, 2003, s. 1-23.
Bosák, F., Česká škola v době nacistického útlaku, České Budějovice 1969.
Čapek, V. a kol., Didaktika dějepisu, I-II, Praha 1985, 1987.
Čapek, V. a kol., Teoretické a metodologické základy didaktiky dějepisu, I-II, Praha 1976.
Čapek, V., Jak učit dějepisu moderně, Praha 1992.
Faktorová, L., Kulturní dějiny ve vyučování dějepisu, Praha 1981.
Gracová, B., Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů, I-II, Ostrava 2000.
Janovský, J., Vybrané kapitoly z teorie dějepisného vyučování, Brno 1981.
Janovský, J. a kol., Základy didaktiky dějepisu, Praha 1984.
Jílek, T. a kol., Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu
Klíma, B. a kol., Mládež a dějiny, Brno 2001.
Lepař, J., O metodách dějepisného učení, Praha 1879.
Mandelová, H., Opakování dějin pravěku a starověku pro žáky základních škol a nižších tříd víceletých gymnázií, Olomouc 1995.
Mejstřík, V. a kol., Metodika dějepisu jako učebního předmětu, Praha 1964.
Metodické inspirace. Dějepis ve škole (Ze zkušeností učitelů základních a středních škol), Praha 1998.
Metodické inspirace. Dějepis ve škole (Ze zkušeností učitelů základních a středních škol), Praha 1999.
Růžičková, J., Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí, Praha 1997.
Štorch, E., Školní dějepis v theorii a praxi, Velké Meziříčí (Šašek) 1946.
Vaculík, J. - Mihota, J. (ed.), Místo historie a úloha učitele dějepisu při formování multikulturní společnosti, Brno 2003.
Julínek, S.: Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Brno 1995
Julínek, S.: Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno 2004
Labischová Denisa -Gracová Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008
Last updated:
01.02.2013
|
|
|
|
|
Studijní materiály
Does not contain documents.
|
|
|