Budoucí kolegyně a kolegové,
předmět hudební výchova uvádí studenta do základní hudební teorie, která je nezbytným jazykem pro komunikaci hudebníků celého světa. Základní vědomosti z hudební nauky mají svůj pravý význam tehdy, je-li jich užíváno v praktické hudební činnosti. Umožňují vniknout hlouběji do ústrojenství hudby a jejich zvládnutí je nezbytně nutné ke studiu dalších hudebních disciplin, jako např. harmonie, hudebních forem či dějin hudby. Předpoklad znalosti not, stupnic, intervalů a akordů včetně základního hudebního názvosloví přináší podstatný nadhled pro další hudební dovednosti, zejména pěvecké a instrumentální. Seminární cvičení jsou nutnou formou výuky na vysoké škole, poněvadž vedou studenta k praktickému použití znalostí. Procvičování teoretické látky může probíhat přímo v seminářích, vzhledem k charakteru tohoto typu studia především s důrazem na samostatné studium formou domácích úkolů. Poznatky získané v přednáškách z hudební teorie jsou v praktických cvičeních převáděny postupně v dovednosti a návyky, jichž může být použito automaticky v kterékoli hudební oblasti. Zpětně pak působí dovednosti na upevnění nabytých znalostí. Je tedy nutné, aby posluchač vypracoval alespoň minimální počet cvičení, která jsou v kurzu uvedena (viz portlet Samostatná práce). Pro snazší orientaci je příslušná látka navozena a stručně zopakována v teoretickém poučení, které uvádí každou oblast. Kontrolní otázky orientují studenta po provedených cvičeních na základní problémy učiva a správné odpovědi jsou prověrkou jeho zvládnutí.
Poctivá, vytrvalá a soustavná technická příprava zaručuje studentovi úspěšné studium a vytváří předpoklady i k úspěšné učitelské práci v oboru hudební výchovy.
Last updated:
20.10.2011