|
|
Zkušenosti Týmu
V paralelně probíhajícím KIV/ASWI se studenti budou učit procesní věci softwarového inženýrství, které použijí při řešení Projektu, což je nutná podmínka. V této činnosti bude Týmu pomáhat / radit / dozorovat Procesní mentor.
Poslední změna:
31.07.2023
|
|
|
|
Postup řešení Projektu
Průběh zpracování Projektu bude u každého Týmu mírně odlišný, což bude záležet zejména na:
- typu Projektu,
- zkušenostech Týmu,
- požadavcích Zadavatele,
- potřebě Týmu využít pomoc Profesního mentora.
Následující body jsou však "nejmenším společným jmenovatelem", tj. tím, co musí každý Tým prokazatelně splnit. Evidence těchto aktivit bude zaznamenána v PSTSP.
- výběr vhodných nástrojů pro vývoj i pro vedení projektu
- provede Tým na začátku Projektu a seznámí s výběrem Procesního mentora a v případě jeho zájmu i Zadavatele
- schůzky Týmu
- začátku se koná úvodní schůzka s Procesním mentorem a Zadavatelem
- je žádoucí, aby se schůzky zúčastnili všichni zainteresovaní a došlo tak na samém počátku k vyjasnění stanovisek a představ
- v průběhu řešení bude nejméně jedna kontrolní schůzka
- se Zadavatelem
- s Procesním mentorem
- schůzek může být dle potřeby samozřejmě více
- na konci semestru bude závěrečná schůzka s Procesním mentorem a Zadavatelem
- Poznámka: z kritických schůzek, tj. schůzek, které podstatným způsobem ovlivní celý Projekt (např. změna obtížnosti Projektu, vyloučení člena Týmu), musí v nástroji pro řízení Projektu existovat i stručný zápis
- ukládání mezivýsledků Projektu do předem definovaného Úložiště
- předání výsledků Projektu Zadavateli
- prezentace výsledků Projektu jako součást Obhajoby
Poznámka:
Výše uvedené aktivity jsou administrativní aktivity. Kromě nich ale musí Projekt splnit technická Minimální kritéria - viz Řešení projektu / Minimální kriteria.
Poslední změna:
27.07.2023
|
|
|
|
Minimální kriteria pro TSP1
Zásadní požadavky:
- Řešením Projektu vznikne SW, o kterém Zadavatel a Procesní mentor prohlásí, že je funkční a že je k užitku.
- Tým k řešení Projektu zvolí správný postup řešení, techniky a nástroje.
Upřesnění ve smyslu "Co musí existovat před Obhajobou":
- popis potřeby zákazníka (a.k.a. business case), specifikace požadavků funkčních i mimofunkčních
- plán projektu, rizika projektu
- testování
- dokumentace návrhu
- průběžné záznamy v nástrojích pro správu projektu a zdrojového kódu
- release produktu
Ohodnocená kriteria z tohoto výčtu jsou součástí PSTSP, takže zainteresované osoby si mohou kdykoliv zjistit momentální stav řešení Projektu.
Informativně lze uvést, že existují následující základní možnosti stavu řešení Projektu v TSP1 a v navazujícím TSP2:
- verze SW 1.0 pro TSP1 a verze SW 2.0 pro TSP2 - toto bude asi nejběžnější případ
- prerelease pro TSP1 a release pro TSP2
- "nastartování SW factory" pro TSP1 a skutečné vytvoření produktu pro TSP2
Poslední změna:
27.07.2023
|
|
|
|
Obhajoba a Náhradní obhajoba Projektu
Řešení Projektu bude zakončeno Obhajobou. Její přesný termín (případně termíny při větším počtu Týmů) zveřejní Garant po projednání se Sborem mentorů na CourseWare předmětu. Obecně bude termín Obhajoby poslední týden v červnu a termín Náhradní obhajoby poslední týden v srpnu.
Obhajoba je veřejná.
Obhajoby se zúčastní:
- všichni členové Týmu
- Sbor mentorů, který bude hlasováním rozhodovat o udělení či neudělení zápočtu
- Garant
- volitelně Zadavatel
Průběh obhajoby:
- Tým bude prezentovat své řešení Projektu v délce cca 15 minut s částmi:
- jak Tým postupoval v řešení
- na jaké problémy Tým narazil a jak je řešil
- celkový přesný počet odpracovaných hodin - získá se jednoduše z Worklogu z Redmine
- rozpis těchto hodin do jednotlivých iterací
- co je aktuální výsledek, tj. současný stav Projektu
- představa, jak bude Projekt pokračovat v TSP2
- Zadavatelovo hodnocení Projektu
- použije se hodnocení z KIV/ASWI, které zajistí Garant v součinosti s přednášejícím KIV/ASWI
- Procesní mentor výslovně potvrdí splnění všech minimálních kritérií Projektu, což je podmínka nutná
- pokud v PSTSP nebudou všechny položky v tabulkách na stránce "Aktuální stav řešení projektu" potvrzené jako splněné ("zelené"), bude na Týmu a Procesním mentorovi, aby stav objasnili
- Procesní a / nebo libovolný Technický mentor může vystoupit s upřesňujícími fakty
- Sbor mentorů může položit doplňující otázky
- tajným hlasováním Sbor mentorů rozhodne o udělení či neudělení zápočtu
- při rovnosti hlasů bude zápočet udělen
Náhradní obhajoba se bere jako záchranná možnost poté, co Tým dostal důrazné varování při své neúspěšné obhajobě. Náhradní obhajoba bude mít stejné složení účastníků i stejný průběh, jako Obhajoba.
Poslední změna:
27.07.2023
|
|
|
|
|
Evidence aktivit týmu
Z pohledu Zadavatele (tj. z vnějšku) je Tým uzavřená jednotka a její vnitřní fungování je její záležitostí.
Ovšem z pohledu Procesního mentora tomu tak není. Proto je povinností Týmu zaznamenávat Worklogy. Procesní mentor se může zajímat o nepoměr hodin mezi jednotlivými členy Týmu a Vedoucí týmu je povinen mu podat věrohodné vysvětlení.
Pomocí Worklogů si Tým vnitřně vzájemně kontroluje práci. A případné drobné rozpory řeší Tým jen mezi sebou. (Viz též Problémy a jejich řešení / Částečná pasivita).
Součástí prezentace při Obhajobě bude zveřejnění celkového počtu odpracovaných hodin. Tento údaj se získá z Worklogů.
Worklogy jsou také důležité pro případné započítávání práce odvedené na Projektu pro získání zápočtů z jiných předmětů (viz podrobně Sestavení Týmů a výběr Témat / Časové nároky při zapojení dalších předmětů)
Poslední změna:
27.07.2023
|
|
|
|
Seznam Technických mentorů
- Ing. Petr Vaněček, Ph.D.
grafika
- Ing. Maxmilián Otta, Ph.D.
sítě, DB, CI/CD
- Ing. Martin Dostal, Ph.D.
WEB
- Ing. Jakub Daněk
WEB, Java, CI/CD
Poslední změna:
23.11.2023
|
|
|
|
Často kladené otázky
Q1: Bude se vyžadovat nějaké specifické úložiště, např. GitLab? Nebo stačí jakékoliv?
A1: Preferovaný GitLab.kiv.zcu.cz. V každém případě i při použití jiného úložiště do něj musí mít všichni zainteresovaní (členové Týmu, Procesní mentor, Zadavatel, Garant) přístup.
Q2: Bude vyžadováno použití nějakého nástroje pro řízení projektů typu Redmine nebo GitLab?
A2: Ne, použití takovéhoto nástroje je na úvaze Týmu. Ovšem je nutné vést průběžně Worklogy (viz též Problémy a jejich řešení / Pasivita člena Týmu). V KIV/ASWI získají s takovýmto nástrojem zkušenosti a znalosti.
Q3: Bude existovat nějaká metrika úspěšnosti? Pokud ano, pak jaké budou její prahy (threshold)?
A3: Bude to dosažení minimálních požadavků.
Q4: Role Vedoucího týmu je pro úspěch celého týmu klíčová. Budou nějak navíc oceňováni Vedoucí úspěšných týmů?
A4: Ne, na Vedoucí týmu se z hlediska TSP1,2 (tj. udělení zápočtu a počet získaných kreditů) pohlíží jako na jakéhokoliv jiného člena týmu. Ale Vedoucí týmu si může tuto svoji zkušenost dát do svého CV i s případným odkazem na Procesního mentora (s jeho svolením). Prokázaná schopnost vést celý rok tým může být pro budoucího zaměstnavatele důležitá informace.
Poslední změna:
27.07.2023
|
|
|