Prohlédněte si "böse Kinder" na motivačním obrázku - patří výchova negativní motivací minulosti? Setkali jste se již s pojmem "Abschreckungspädagogik" či "Pruegelpädagogik"? Jak reaguje moderní literatura na výchovu "odstrašováním", typickou pro 19. století. Srovnejte knihu Struwwelpeter Heinricha Hofmanna s o sto let mladším Antistruwwelpeterem Karla Waechtera.
Jak dlouhá je vlastně historie literatury pro děti a mládež? Srovnejme s obecnými dějinami evropské literatury. Které období či který směr v jejím vývoji přinesl vydělení literatury pro děti a mládež? Bylo to až osvícenství s jeho důrazem na didaktickou funkci literatury nebo najdeme svébytnou dětskou literaturu už ve starších obdobích? Které žánry jsou pro tuto oblast literatury specifické? Jak je tomu vlastně s pohádkou? Kdo a pro koho vyprávěl první epické texty s rysy senzačnosti, kouzly a fantaskními motivy? Existuje vůbec žánr, který by byl určen jen "nedospělému" recipientovi?
Na tyto a další otázky se pokusíme společně odpovědět nad texty primární i sekundární literatury.
Last updated:
24.02.2020