Milé studentky a studenti,
prostřednictvím předmětu zdravotní tělesná výchova vstupujete do problematiky zejména kompenzačních cvičení v tělovýchovném a sportovním procesu. Využívání teoretických poznatků v kondiční přípravě je v současnosti asi již samozřejmostí. Není však ale ještě zdaleka automatické, abychom při kompenzačním cvičení v tréninkovém procesu a ve cvičení se zdravotně preventivním zaměřením či ve školní tělesné výchově respektovali neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu a funkční vztahy jednotlivých svalových skupin. Jen přesné a vědomé provádění jednotlivých cvičebních tvarů (nejlépe s individuální volbou na základě orientačního vyšetření kvality posturální funkce) může úspěšně harmonizovat pohybový systém a přispívat tak k individuálně optimálnímu držení těla se svalovou rovnováhou a fyziologickými hybnými stereotypy.
Všichni jistě tušíte, že se nejedná vůbec o lehkou problematiku a že budete potřebovat dobrou vstupní úroveň teoretických vědomostí anatomie a fyziologie, ale také např. praktické dovednosti základní gymnastiky... Naučíte-li se vnímat pohyb "zevnitř" prostřednictvím jednotlivých proprioreceptorů, můžete dokázat úspěšně korigovat kvalitu vlastní posturální funkce... a možná, že přispějete i k postupnému zvyšování sportovní výkonnosti bez bolestivých vertebrogenních potíží.
Těším se na Vás a přeji hodně štěstí a studijních úspěchů!
Vyučující Mgr. Věra Knappová, Ph.D. a Mgr. Petra Špottová, Ph.D.
Studijní materiály byly vytvořeny s podporou ESF projektu Západočeské univerzity v Plzni CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002287.
Last updated:
30.08.2020