|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / NAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
NAS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Nacionalismus a separatismus
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci kurzu se studenti seznámí s terminologií související s nacionalismem a s jeho základními teoretickými konceptualizacemi. Druhá část kurzu bude věnována separatismu, iredentismu a dalším fenoménům, které mohou s nacionalistickými hnutími souviset. Studenti se seznámí také s fenoménem nacionalizace separatistických snah vybraných teritorií. Na seminářích se studenti věnují konkrétním případům vzniku a vývoje národnostních hnutí a separatistickým regionům v současném systému.
|
Požadavky na studenta
|
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů, a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. U prezentace je standardní doba trvání 10-20 minut, u seminární práce je rozsah mezi 10-20 normostranami.
Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
1. úvod do nacionalismu 2. teorie nacionalismu 1 3. teorie nacionalismu 2 4. etnopolitický nacionalismus, management konfliktů 5. secese, iredentismus, separatismus 6. národy a nacionalismus v různých světových regionech
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gellner, Arnošt. Národy a nacionalismus. Praha : Josef Hříbal, 1993. ISBN 80-900892-9-1.
-
Základní:
Rosůlek, Přemysl. Národy, nacionalismus a teorie secese. Politická filozofie : aktuální problémy Plzeň : Al. 2007.
-
Základní:
Schulze, Hagen. Stát a národ v evropských dějinách. Praha : Lidové noviny, 2003. ISBN 80-7106-393-2.
-
Doporučená:
Cabada, Ladislav; Rosůlek, Přemysl. Evropa národů, patriotů a integrace. 1. vyd. Dobrá Voda : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-13-9.
-
Doporučená:
Hobsbawm, E. Národy a nacionalismus v Evropě od roku 1780. CDK: Brno, 2000.
-
Doporučená:
Thiessová, Anne-Marie. Vytváření národních identit v Evropě 18. až 20. století. CDK, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Celkem
|
157
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat separatismus jako subdisciplínu nacionalismu |
interpretovat nacionalismus v kontextu sociálních věd |
na konkrétních příkladech charakterizovat na základní úrovni separatismus v soudobém světě |
vysvětlit a popsat základní principy odborné práce v oblasti separatismu |
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými typy separatismů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně využívat relevantní časopisecké a knižní zdroje odborného charakteru |
analyzovat na základní úrovni separatismus v jednotlivých kontinentech |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
samostatně interpretovat poznatky badatelů k nacionalismu a separatismu |
vytvořit odborný výstup akceptovatelný po formální i odborné stránce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
hodnotit v širších souvislostech - i nad rámec nacionalismu - fenomén separatismu |
interpretovat užívané postupy k zamezení či řešení separatismu v liberálních demokraciích |
kriticky hodnotit teoretické koncepce nacionalismu ve vztahu k separatismu |
vymezit proměny definice pojmu separatismus v závislosti na měnícím se charakteru nacionalismu jako disciplíny |
vysvětlit roli a význam mezinárodních organizací v procesu řešení separatismu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a interpretovat příčiny vzniku separatismu a navrhovat preventivní řešení |
klasifikovat různé typy separatismů a dávat je do souvislosti s řešením konfliktů |
na vybraném případu separatismu ve světě navrhovat interakci řešení v triádě skupina-stát-mezinárodní společenství |
samostatně navrhovat řešení konkrétních případů separatismu |
samostatně navrhovat vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze a řešení vybraného případu separatismu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|