|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / URME2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
URME2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Urgentní medicína 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
53 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/ODP2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Urgentní medicína 2 je prohloubit znalosti v oblasti fungování zdravotnických záchranných služeb v České republice, seznámit studenty se základním vyšetřením (s pomůckami a bez pomůcek) pacienta a odběrem anamnézy zejména v přednemocniční péči a se základy rozšířené neodkladné resuscitace.
|
Požadavky na studenta
|
100 % docházka na cvičení
aktivní přístup při cvičení i přednáškách
účast na exkurzích
rozšířená neodkladná resuscitace provedená na modelu
prokazatelná znalost základní literatury k oboru
zápočtový test
|
Obsah
|
Přednášky
1. Letecká záchranná služba.
2. Urgentní příjem.
3. Rozšířená kardiopulmonální resuscitace dospělých.
4. Rozšířená kardiopulmonální resuscitace novorozenců a dětí.
5. Základní lékové přípravky a antidota používaná v urgentní medicíně.
6. Etika v urgentní medicíně. Problematika smrti v PNP.
7. Pacient s infekčním onemocněním, vysoce nebezpečnou nákazou v přednemocniční neodkladné péči.
8. Defibrilace, kardioverze, kardiostimulace. Elektrokardiografické monitorování v neodkladné péči.
9. Dětský pacient v neodkladné péči.
10. Anestezie, léčba bolesti a analgosedace v přednemocniční a nemocniční neodkladné péči.
Cvičení
1. Exkurze na letecké záchranné službě.
2. Exkurze na urgentním příjmu.
3. - 4. Periferní žilní kanylace. Monitorace glykémie v PNP.
5. - 6. Vyšetření pacienta s náhlým zhoršením stavu - bez pomůcek, se základními pomůckami. Odběr anamnézy v PNP.
7. - 8. Neodkladná resuscitace - praktický nácvik - dospělý pacient.
9. - 10. Neodkladná resuscitace - praktický nácvik - dětský pacient.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bulíková, Táňa. EKG pro záchranáře nekardiology. 1. vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5307-2.
-
Základní:
Knor, Jiří; Málek, Jiří. Farmakoterapie urgentních stavů. 2. doplněné a rozšířené vydání. 2016. ISBN 978-80-7345-514-9.
-
Základní:
Vilášek, Josef; Fiala, Miloš,; Vondrášek, David. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2477-8.
-
Základní:
Haškovcová, Helena. Lékařská etika. 2015. ISBN 978-80-7492-204-6.
-
Základní:
Remeš, Roman; Trnovská, Silvia. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
-
Základní:
Klementa, Bronislav; Klementová, Olga; Marcián, Pavel. Resuscitace. 2014. ISBN 978-80-86297-47-7.
-
Základní:
POKORNÝ, J. a kol. Urgentní medicína.. Praha : Galén, 2004. ISBN 80-7262-259-5.
-
Základní:
ŠEBLOVÁ, J., KNOR, J. a kol. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
-
Základní:
ŠEBLOVÁ, J. Úvahy o urgentní medicíně.. Praha: Mladá fronta, 2015. ISBN 978-80-204-3504-0.
-
Základní:
Vyhláška č. 240/2012 Sb., kterou se provádí zákon o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů.
-
Základní:
Vyhláška č. 296/2012 Sb., o požadavcích na vybavení poskytovatele zdravotnické dopravní služby, poskytovatele ZZS a o požadavcích na tyto dopravní prostředky, ve znění pozdějších předpisů..
-
Základní:
Vyhláška č. 55/2011 Sb. Vyhláška o činnostech zdravotních pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů. Praha: MZČR, 2011..
-
Základní:
Vyhláška č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci, ve znění pozdějších předpisů..
-
Základní:
SMETANA J., et al. Vysoce nebezpečné nákazy.. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-4655-8.
-
Základní:
Zákon č. 239/2000 Sb. Zákon o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Praha: MVČR, 2000.
-
Základní:
Zákon č. 374/2011 Sb. Zákon o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů. Praha: MZČR, 2011.
-
Doporučená:
časopis Urgetní medicína.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
6
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit rozdělení a zajištění přednemocniční a nemocniční neodkladné péče v ČR |
vysvětlit organizační strukturu a činnost zdravotnické záchranné služby |
charakterizovat dokumentaci používanou na ZZS |
popsat činnost zdravotnického operačního střediska |
definovat vybavení záchranářského batohu a vozů zdravotnické záchranné služby |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
odebrat anamnézu a provést základní fyzikální vyšetření v PNP |
rozpoznat život ohrožující stavy a indikovat neodkladnou resuscitaci |
pracovat s transportními a fixačními pomůckami používanými v PNP |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definuje specifika péče o dětského pacienta v neodkladné péči |
vyjmenuje léčivé přípravky a antidota používaná v urgentní medicíně |
charakterizuje rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dospělých, dětí a novorozenců |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpozná život ohrožující stavy a indikuje neodkladnou resuscitaci |
aplikuje vyšetřovací metody v přednemocniční péči na konkrétních případech |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|