|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEI / REKM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEI
/
REKM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Rádiové konstrukce a měření
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEI/SNMVT
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s problematikou rozšířené teorie dvojbranů, rozptylových parametrů a dalších důležitých veličin ve VF a mikrovlnné technice jako stabilita, zisk, šumové parametry apod. Taktéž je představena jejich reprezentace ve Smithově diagramu. Dále pak jsou studentům přiblíženy základní druhy planárních vedení a jejich vlastnosti. Z nich pak vychází topologie základních pasivních planárních mikrovlnných obvodů se soustředěnými parametry (především planární cívky a kondenzátory) a rozprostřenými parametry (směrové vazební členy, děliče výkonu a filtry). V dalších fázi jsou studentům objasněny základní měřicí metody ve VF technice, jako měření výkonu, rozptylových parametrů, šumového čísla a nelineárních parametrů. Potom jsou popsány funkce a vlastnosti aktivních mikrovlnných obvodů, jak jsou zesilovače, směšovače, frekvenční násobiče a oscilátory. V rámci cvičení si student objasní probranou problematiku řešením semestrálního projektu, který je zaměřen na návrh, simulaci, optimalizaci, realizaci a měření jednoduchého frekvenčního filtru.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních a zvládnutí probírané problematiky, vypracování semestrálního projektu a prokázání znalostí formou úspěšně absolvovaného zápočtového testu
|
Obsah
|
- Rozšířená teorie dvojbranů, rozptylové parametry, Smithův diagram
- Analýza dvojbranu pomocí rozptylových parametrů, stabilita a zisk, impedanční přizpůsobení
- Šumové parametry dvojbranů, vedení a jeho reprezentace ve Smithově diagramu
- Planární vedení a jeho vlastnosti
- Planární obvody se soustředěnými parametry
- Planární obvody s rozprostřenými parametry
- Měření v mikrovlnné a vysokofrekvenční technice I. - výkon, šum, nelineárních parametrů apod.
- Měření v mikrovlnné a vysokofrekvenční technice II. - rozptylové parametry a jejich chyby
- Mikrovlnné a vysokofrekvenční zesilovače - úzkopásmové, nízkošumové, širokopásmové a výkonové
- Aktivní mikrovlnné a vysokofrekvenční součástky - diody a tranzistory
- Směšovače, násobiče, přepínače a detektory
- Mikrovlnné a vysokofrekvenční oscilátory
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Richard Linhart, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Richard Linhart, Ph.D. (50%),
Ing. Michal Pokorný, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
Ing. Richard Linhart, Ph.D. (50%),
Ing. Michal Pokorný, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Mazánek, Miloš a kol. Antény a šíření vln. ČVUT Praha, 2001.
-
Doporučená:
Clive Poole, Izzat Darwazeh. Microwave Active Circuit Analysis and Design. Academic Press, 2015. ISBN 978012407937.
-
Doporučená:
Dobeš, Josef; Žalud, Václav. Moderní radiotechnika. Praha : BEN - technická literatura, 2006. ISBN 80-7300-132-2.
-
Doporučená:
Daněk, Karel. Moderní rádiový přijímač : kniha o jeho návrhu. Praha : BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-142-X.
-
Doporučená:
Hoffmann, Karel. Planární mikrovlnné obvody. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2001. ISBN 80-01-02115-7.
-
Doporučená:
Janusz A. Dobrowolski. Scattering Parameters in RF and Microwave Circuit Analysis and Design. Artech House, 2016. ISBN 9781630813673.
-
Doporučená:
Vít, Vladimír. Televizní technika : přenosové barevné soustavy. Praha : BEN, 1997. ISBN 80-86056-04-X.
-
Doporučená:
Syrovátka, Břetislav; Horevajová, Jaroslava. Výkonová radioelektronika. Praha : Vydavatelství ČVUT, 1997. ISBN 80-01-00980-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
25
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat dvojbran pomocí Z, Y, H parametrů, znalost základních vlastností dvojbranu a Smithův diagram |
vysvětlit funkci ideálního dlouhého vedení a jeho vlastnosti |
objasnit funkci diod a transistorů a jejich vlastnosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zobrazovat jednoduché impedance (admitance) ve Smithově diagramu |
kreslit v návrhovém systému pro kreslení plošných spojů |
navrhnout analogový lineární filtr |
sestavit jednoduché obvodové náhrady reálných R, L, C prvků |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní vlastnosti dvojbranu definovaného pomocí rozptylových parametrů a jejich reprezentaci ve Smithově diagramu |
ukázat přehled o základních provedení planárních vedení a jejich vlastnostech |
popsat funkci některých planárních cívek a kondenzátorů s jejich limity pro použití |
vysvětlit funkci jednoduchých planárních obvodů s rozprostřenými parametry a jejich limity pro použití |
vymezit přehled o základních topologiích a funkci jednoduchých aktivních vysokofrekvenčních a mikrovlnných obvodů a jejich použití |
vysvětlit funkci a konstrukci nejdůležitějších aktivních mikrovlnných diod a transistorů |
ověřit znalosti při realizaci semestrálního projektu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat získané znalosti z těchto oblastí: Rozšířená teorie dvojbranů, rozptylové parametry, veličiny ve VF technice, šum, měření pro VF techniku, pasivní součástky, modely součástek ve VF technice, vlnovody, vedení, filtry, slučovače, rozbočovače, planární struktury, směrové vazby, antény, aktivní součástky, výkonové součástky, zesilovače, detektory napětí a výkonu, směšovače, násobiče, modulátory |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|