|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / MSVS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
MSVS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Modelování a simulace výkonových systémů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
9 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty pokročilými znalostmi z modelování a simulace výkonových elektronických měničů a elektrických pohonů. Studenti se naučí pracovat s nástroji pro modelování výkonových měničů a elektrických pohonů, což jim zajistí lepší pochopení teoretických znalostí. Získají praktické dovednosti v oblasti řízení střídačů a elektrických pohonů, číslicové regulace, aplikace návrhu regulátorů. Studenti si připraví modely pro elektrické pohony a naučí se praktické aspekty řízení, zejména pro synchronními motory.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu: Aktivní účast na cvičení, odevzdání semestrálních prací, úspěšné absolvování kontrolních testů případně kombinovaná forma při testování znalostí vyučované látky.
|
Obsah
|
1. Opakování základů numerické matematiky a úvod do používaných simulačních nástrojů
2. Simulace napěťového střídače - modely výkonového obvodu
3. Simulace napěťového střídače - základní druhy řízení - PWM
4. Simulace napěťového střídače - základní druhy řízení - řízení bez modulátoru
5. Základní bloky regulačních struktur a jejich číslicová implementace (zejména PID)
6. Základní bloky regulačních struktur a jejich číslicová implementace - část 2
7. Využití inženýrských metod návrhu regulátorů (frekvenční charakteristiky, Geometrické Místo Kořenů, metoda Optimálního Modulu, metoda Symetrického Optima, Ziegler-Nichols, využití matematických modelů včetně feed-forward a feed-backward vazeb)
8. Řízení rychlosti stejnosměrného cize buzeného stroje
9. Modely střídavých elektrických strojů, základní transformace
10. Simulace střídavých elektrických strojů
11. Vektorové řízení pohonu se synchronním motorem s permanentními magnety (PMSM)
12. Tvorba simulačního modelu pohonu s PMSM
13. Simulace pohonu s PMSM v ustálených a vybraných poruchových stavech
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zeman K., Peroutka Z., Janda M. Automatická regulace pohonů s asynchronními motory. ZČU Plzeň, 2004.
-
Rozšiřující:
Kazmierkowski, Marian P.; Krishnan, R.; Blaabjerg, Frede. Control in power electronics : selected problems ; editors Marian P. Kazmierkowski, R. Krishnan, Frede Blaabjerg. [San Diego] : Academic Press, 2002. ISBN 0-12-402772-5.
-
Rozšiřující:
Holmes, D. Grahame.; Lipo, T. A. Pulse width modulation for power converters : principles and practice. Hoboken : Wiley, 2003. ISBN 0-471-20814-0.
-
Rozšiřující:
Heath, Michael T. Scientific computing : an introductory survey. 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-239910-4.
-
Rozšiřující:
Novotny, D. W.; Lipo, T. A. Vector control and dynamics of ac drives. 1st pub. Oxford : Clarendon Press, 1996. ISBN 0-19-856439-2.
-
Doporučená:
Vondrášek, František; Glasberger, Tomáš,; Fořt, Jiří,; Jára, Martin. Výkonová elektronika. Svazek 3, Měniče s vlastní komutací a bez komutace.. 3., rozšířené vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0688-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
19
|
Celkem
|
39
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Celkem
|
39
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat znalosti z teoretické elektrotechniky |
užívat znalosti z pohonů a výkonové elektroniky |
užívat znalosti z automatizace v elektrotechnice |
vysvětlit základní pojmy z matematické analýzy (derivace, integrál) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést základy modelování pro elektrotechniku |
vyřešit diferenciální rovnice za pomoci numerické metody |
používat systém Matlab jako programovací jazyk a jako výpočetní SW pro práci s maticemi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit průběhy a závislosti výsledků simulací |
rozeznat základní chyby ve výsledcích simulací |
posoudit vhodnost simulační metody a simulačního kroku na základě výsledků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout základní regulační algoritmy pro základní výkonový systém |
sestavit simulační model pro základní výkonový systém |
zdůvodnit výsledné průběhy simulace |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|