|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / KATN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
KATN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komplexní lingvistická analýza
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Komplexní ligvistická analýza současné němčiny
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAG/KATN
|
Vyloučené předměty
|
KAG/ZSN
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Porozumět hlubším souvislostem všech podstatných aspektů odborné řečové komunikace. Obeznámit se s aplikací teoretických poznatků při analýze textů v jednotlivých jazykových rovinách (morfologie, syntax, sémantika, stylistika aj.). Rozvíjet komunimativní dovednosti utvářející profil absolventa oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na seminářích, dva průběžné testy, prezentace referátu, seminární práce.
|
Obsah
|
Analýza různých typů odborných textů ze sféry komerční praxe.
Uvedení jevů jednotlivých jazykových rovin (morfologie, syntax, sémantika, stylistika aj.) do hlubších souvislostí.
Zhodnocení významu funkčního využití analyzovaných jevů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Markéta Balcarová, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohuslava Němcová, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Šíp, Ph.D. (100%),
Ing. Zdeněk Vávra, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hall, Karin; Scheiner, Barbara. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene : Deutsch als Fremdsprache. 1. Aufl. Ismaning : Max Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-007448-8.
-
Doporučená:
SCHERNER, M.; ZIEGLER, A. Angewandte Textlinguistik. Perspektiven für den Deutsch- und Fremdsprachenunterricht.. Tübingen: Narr, 2006.
-
Doporučená:
HEINEMANN, M.; HEINEMANN, W. Grundlagen der Textlinguistik. Interaktion, Text, Diskurs. Tübingen: Niemeyer, 2002.
-
Doporučená:
BRINKER, K. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden.. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2001.
-
Doporučená:
SIEGEL, M. Sprache, Stil, Struktur. Analyse und Komposition von Texten im Studium.. Olomouc: FF UPOL, 2000.
-
Doporučená:
BYRAM, M.:. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon, Multilingual Matters, 1997. ISBN 1-85359-377-X.
-
Doporučená:
ADAMZIK, K. Text-Arbeiten. Textsorten im fremd- und muttersprachlichen Unterricht an Schule und Hochschule.. Tübingen: Narr, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
12
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat morfologický systém německého jazyka |
popsat strukturu německé věty a porovnat ji s větou českou |
disponovat základním povědomím o odlišnostech funkčních stylů |
charakterizovat způsoby obohacování slovní zásoby |
orientovat se v jazykovědných příručkách a slovnících |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v němčině na úrovni B2/C1 |
analyzovat jazykovou stránku odborného textu v němčině |
analyzovat obsahovou stránku odborného textu v němčině |
korektně postihnout sdělení psaných i mluvených (autentických i didaktizovaných) textů v němčině a důležité informace, které podávají |
porozumět delšímu souvislému psanému i mluvenému autentickému textu v němčině a vytvořit k němu glosář s klíčovými pojmy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
uvést do hlubších souvislostí jevy morfologické roviny německy psaného textu |
uvést do hlubších souvislostí jevy syntaktické roviny německy psaného textu |
uvést do hlubších souvislostí jevy lexikální roviny německy psaného textu |
popsat slovní zásobu německy psaného textu z hlediska slovotvorného |
uvést do hlubších souvislostí jevy stylistické roviny německy psaného textu |
správně rozlišovat a charakterizovat jazykovědné termíny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komplexně analyzovat různé typy německy psaných odborných textů ze sféry komerční praxe |
aplikovat při analýze znalosti jevů všech jazykových rovin současné němčiny |
bezpečně rozlišit a doložit znaky psaného a mluveného projevu na konkrétních příkladech |
při komplexní analýze efektivně využívat odbornou literaturu z oblasti jazykovědy a lexikografické příručky |
při analýze textu korektně a poučeně používat německou lingvistickou terminologii |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|