|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / VAM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
VAM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané algoritmické metody
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KIV/VAM-E
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KIV/GAM, KIV/PGSZ, KMA/TIS
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Naučit studenty základní algoritmy z oboru aplikované výpočetní geometrie, ale i tvořit vlastní algoritmy pro problémy z dané oblasti, vést studenty k přemýšlení.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování několika středně rozsáhlých projektů zaměřených na vymyslení, implementaci nebo prezentaci algoritmů z oblasti aplikované výpočetní geometrie. Student si množství, téma a typ prací (teoretické, prezentační, implementační) volí sám ze zadaného seznamu tak, aby dosáhl alespoň minimálního požadovaného počtu bodů. Další body je možné získat aktivitou na cvičení. Body se započítávají ke zkoušce. Zkouška je písemná a ústní.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
Upozornění:
Termíny a forma ověřování splnění požadavků mohou být upraveny s ohledem na opatření vyhlášená v souvislosti s vývojem epidemiologické situace v ČR.
|
Obsah
|
1. Příklady řešených problémů, aplikační oblasti, degenerovanost a robustnost, složitost a hodnocení algoritmů, základní techniky, geometrické predikáty
2. -3. Geometrické vyhledávání - lokace bodu, hledání intervalů, aplikace
4. Konvexní obálky - 2D, 3D, on-line problém, aplikace
5.-6. Voronoiovy diagramy - vlastnosti, konstrukce, aplikace, dualizace, méně obvyklé typy Vor. diagramů
7.-8. Triangulace v 2D - Delaunayova, greedy, MWT, DDT, multikriteriálně optimalizovaná, triangulace s povinnými hranami, aplikace
9. Triangulace v 3D - komplikace oproti 2D, vlastnosti, aplikace, Delaunayova 3D triangulace
10. Triangulace a dělení polygonu, problém "strážců galérie"
11. Průsečíky a průniky základních geometrických útvarů - úsečky, polygony
12. Plánování pohybu robota - pohyb bodového robota, posun disku, konvex. polygonu a žebříku v 2D
13. Další zajímavé geometrické algoritmy a datové struktury, trendy a novinky ve výpočetní geometrii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Podklady přednášek v ČJ a AJ (soubory formátu pdf).
Namluvená česká verze přednášek (soubory formátu MP4).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět algoritmům i je sám tvořit |
vybírat datové struktury vhodné pro řešení zadaného problému |
aktivně užívat znalosti z analytické geometrie |
pasivního využívání angličtiny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
programovat v nějakém běžném programovacím jazyku (C nebo C++ nebo C# nebo Java nebo Pascal/Delphi) |
využívat při algoritmizaci běžné datové struktury, jako je pole, strom, fronta, zásobník |
číst odborný text anglicky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znalost základních algoritmů a datových struktur obecně využívaných pro úlohy výpočetní geometrie |
znalost speciálních algoritmů vhodných pro různé konkrétní problémy v oblasti výpočetní geometrie |
znalost různých datových struktur vhodných pro geometricky formulované úlohy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umí vybrat nebo navrhnout algoritmus a datové struktury pro řešení daného geometricky formulovaného problému |
umí odhadnout složitost algoritmu nebo ji změřit na základě jeho implementace a testování |
umí posoudit výhody a nevýhody daného algoritmu |
umí navržené řešení geometricky formulovaného problému implementovat a otestovat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|