|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / ZAPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
ZAPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPS/DEPS a KPS/9DEPS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Řeší problematiku definování základních pojmů psychologie. Cílem předmětu je orientace v oblasti obecné psychologie, psychopatologie, v problematice psychologie osobnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška.
Seminární práce na zadané téma.
|
Obsah
|
1. Etapy vývoje psychologie.
2. Psychologické obory, cíle, předmět zkoumání psychologie.
3. Genetická a sociokulturní determinace psychiky.
4. Myšlení a řeč.
5. Socializace.
6. Paměť a učení.
7. Struktura osobnosti.
8. Temperament a emotivita.
9. Motivační vlastnosti osobnosti.
10. Inteligence.
11. Sebepojetí a rozhodovací procesy.
12. Člověk jako bio-psycho-socio-spirituální jednota.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
PhDr. Václav Holeček, Ph.D. (100%),
Mgr. Kateřina Šámalová (100%),
Mgr. et Mgr. Petra Špačková (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Holečková (100%),
Mgr. Kateřina Šámalová (100%),
Mgr. et Mgr. Petra Špačková (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Vágnerová, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
-
Základní:
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3.
-
Základní:
Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. 2018. ISBN 978-80-247-4675-3.
-
Rozšiřující:
Miňhová, Jana; Holeček, Václav. ICT ve vzdělávání inovace doktorského studijního programu : Psychologie osobnosti v edukačním procesu. [Hradec Králové] : Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-190-7.
-
Rozšiřující:
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
Rozšiřující:
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Doporučená:
Helus, Z. : Úvod do sociální psychologie. PFUK, 2001.
-
Doporučená:
Miňhová, J. - Kubíková, A. - Prunner, P. : Vybrané kapitoly ze sociální psychologie. Plzeň, 1993.
-
Doporučená:
Nakonečný, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2. rozš. vyd. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7.
-
Doporučená:
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
-
Doporučená:
Blatný, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-2462-153-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznávat základní kategorie z obecné psychologie na úrovni střední školy,
nacházet adekvátní zdroje informací.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
student bude obeznámen se základními tématy obecné psychologie a bude schopen tyto znalosti v oblasti teorie i výzkumu demonstrovat. Také se předpokládá, že student bude schopen komunikovat o chování a mentálních procesech ve vhodné formě. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- objasnit význam psychologie v praxi,
- definovat psychické procesy a stavy,
- objasnit základy psychologie osobnosti a determinaci jejího vývoje,
- popsat jednotlivé strukturální a dynamické charakteristiky osobnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat adekvátně odbornou terminologii,
aplikovat teoretické poznatky do praktického života a své odbornosti,
nacházet a odborně zhodnotit souvislosti mezi příčinami a následky lidského vnímání, prožívání a jednání,
posoudit pojetí člověka jako bio-psycho-socio-spirituální jednoty. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|