|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / GR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
GR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Genderová rovnost v praxi
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSS/GN
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz se zaměřuje na problematiku prosazování rovných příležitostí. Seznamuje studenty/ky s jednotlivými oblastmi politiky rovných příležitostí. Zaměřuje se přitom 1) na identifikaci konkrétních problémů politiky rovných příležitostí, genderové nerovnosti a slaďování rodinného a soukromého života a 2) na představení konkrétních nástrojů, které se pokouší o zmapování této problematiky a jejího následného řešení. Kurz se zaměřuje především na kontext legislativy EU a konkrétních politik České republiky. Cílem kurzu je kriticky zhodnotit jednotlivé metody a nástroje používané při prosazování politiky rovných příležitostí (gender mainstreaming a budgeting, vyrovnávací opatření, genderový audit, genderové statistiky..). V rámci kurzu budou tyto jednotlivé metody a nástroje představovány prostřednictvím konkrétních příkladů z českého prostředí. Cílem kurzu je podnítit studenty/ky ke kritickému zhodnocení těchto politik a zároveň k úvahám o možnosti řešení konkrétních problémů v praxi. Část kurzu může proběhnout formou řízené samostatné práce studentů. Samostatná práce může být věnována např. rozboru konkrétní politiky rovnosti v ČR nebo v jiné zemi nebo projekt konkrétního politického opatření (včetně metodických návrhů na zhodnocení jeho efektivity).
|
Požadavky na studenta
|
písemná práce/písemné práce, vypracování závěrečného projektu, studium předepsané literatury
|
Obsah
|
1. Koncept rovných příležitostí. Jeho vztah legislativě EU a ČR. Priority politiky rovných příležitostí.
2. Genderové nerovnosti na trhu práce, vzdělávání, v přístupu k moci. Problematika slaďování soukromého a veřejného života.
3. Získávání dat pro vyhodnocování stavu genderových nerovností. Genderové statistiky - jejich tvorba, silné a slabé stránky. Příklady z české praxe.
4.Institucionální zabezpečení politiky rovných příležitostí na úrovni EU a jednotlivých států. Základní vládní/nadnárodní dokumenty a jejich kritické zhodnocení.
5. Gender mainstreaming - historie, předpoklady, praxe.
6.Genderové rozpočtování. Nástroje gender budgeting. Příklady zahraniční praxe.
7. Genderový audit.
8. Vyrovnávací opatření a jejich předpoklady. Kvóty - slabé a silné stránky. Příklady zahraniční praxe. Případ vyrovnávacích opatřena na trhu práce, vzdělávání a v politice.
9. Působení a role neziskových organizací v prosazování politiky rovných příležitostí. Spolupráce NNO a státu. Přehled neziskového sektoru v ČR.
Část kurzu může proběhnout formou řízené samostatné práce studujících.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Křížková, Alena. Kombinace pracovního a rodinného života v ČR: politiky, čas, peníze a individuální, rodinné a firemní strategie. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2005. ISBN 80-7330-077-X.
-
Základní:
Křížková, Alena; Pavlica, Karel. Management genderových vztahů : postavení žen a mužů v organizaci. Praha : Management Press, 2004. ISBN 80-7261-117-8.
-
Základní:
Smetáčková, Irena. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha : Otevřená společnost, 2007. ISBN 978-80-87110-01-0.
-
Základní:
Havelková, Barbara. Rovnost v odměňování žen a mužů. Praha : Auditorium, 2007. ISBN 978-80-903786-2-9.
-
Rozšiřující:
Fredman, Sandra. Antidiskriminační právo. Praha : Multikulturní centrum Praha, 2007. ISBN 978-80-254-1054-7.
-
Rozšiřující:
Pavlík, Petr. Metodika genderového auditu městského/obecního úřadu.
-
Rozšiřující:
Křížková, Alena (ed.). Pracovní a rodinné role a jejich kombinace v životě českých rodičů: plány versus realita. Praha: Sociologický ústav., 2007.
-
Rozšiřující:
Foltysová, Michaela; Pavlík, Marek; Simerská, Lenka. Rozpočtování z hlediska rovnosti žen a mužů : informativní metodika. Vyd. 1. Praha : Ministerstvo financí ČR, 2004. ISBN 80-85045-14-1.
-
Rozšiřující:
Ženy a muži v datech. Praha : Český statistický úřad, 2003. ISBN 80-250-0205-5.
-
Doporučená:
Asklof, Cecilia, Brigitta Hedman, Helena Strandberg, Karin E. Wenander. Příručka na cestu k genderové rovnosti. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí., 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
38
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz je podmíněn absolvováním předmětu KSS/GN |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
během kurzu si studující osvojí základní techniky užívané v prosazování genderové rovnosti v praxi. Jednotlivé teoretické znalosti pak aplikují na analýzu konkrétních politik prosazování genderové rovnosti v České republice. Studující v rámci kurzu zhodnotí jednotlivé nástroje používané k prosazování genderové rovnosti a jejich konkrétní použití v kontextu České Republiky. Prostřednictvím analýzy národních a mezinárodních dokumentů srovnají jednotlivé nástroje prosazování genderové rovnosti a identifikují jejich silné a slabé stránky v kontextu řešení konkrétních problémů. Součástí kurzu je také navržení vlastního postupu řešení vybraného problému vztahujícího se k prosazování genderové rovnosti v praxi |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|