|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KVK / NEO
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KVK
/
NEO
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Media in Art Education
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 13
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Periodicity |
každý rok
|
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
KVK/HEVP and KVK/HVP
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
The Aim of the subject is to compare and evaluate specifics of the new media in the context of existing expressive art techniques and to explore the possibilities of using electronic media in teaching Art Education.
|
Requirements on student
|
Semestral task, active work in seminars. Semestral work in printed and electronic form by the date of the exam. Discussion of completed semestral works.
|
Content
|
Topics of seminars: - the term "new" from the point of view of new media. Terminology of cyberculture. Technologies and art education, with special respect to secondary education and art schools. - Concept of visual literacy and multi-literacy with special regard to secondary education and art schools. Graphic editors - introduction. Technology and visual art education. - Specifics on grahic editors in kontext Ae a SEP - introduction. - Specifics of individual types on grahic editors (vectors, bitmaps. Dynamic programs). - Analysis of education topics for the work with PC at secondary and art schools. - Digital artistic projects and its context for AE. - Interactive educational applications online. - Philosophical contexts of new media (Flusser, Deleuze etc.)
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Extending:
Příručky k počítačovým programům Macromedia Flash, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator atd.
-
Extending:
Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
-
Recommended:
časopisy: Atelier, Živel, Umělec, Divus, katalogy výstav apod..
-
Recommended:
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy 5, nejen pro ZUŠ. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.
-
Recommended:
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
Recommended:
Slavík, Jan; Novák, Jaroslav. Informace, databáze a výtvarná výchova : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-502-5.
-
Recommended:
Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
-
Recommended:
Zikmundová, Vladimíra. Kriteria hodnocení estetických kvalit rozhraní učebních materiálů počítačem podporované výuky In: J. KAPOUNOVÁ (ED.) Od programovaného učení k e-learningu. Sborník referátů z konference pořádaného Ostravskou univerzitou a NEWTON College ve Šlapanicích u Brna, s. 181 - 185. Ostrava: OSU a Newton College, 2005.
-
Recommended:
Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
-
Recommended:
Zikmundová, Vladimíra. Média a obraznost. Výtvarná výchova - roč. 40, č. 4. 2000.
-
Recommended:
Sokolowsky, Peter; Šedivá, Zuzana. Multimédia : současnost budoucnosti. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-081-3.
-
Recommended:
Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, s. 6 s.-anotace s.52.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-483-X.
-
Recommended:
Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. Pohyb ve výchově, umění a sportu Praha : Univerzit. 2005.
-
Recommended:
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Recommended:
Kol. autorů. Pilotní verze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. online, 2005.
-
Recommended:
Slavík, Jan. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.
-
Recommended:
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Recommended:
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Recommended:
Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK Praha, 1994.
-
Recommended:
Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK, Praha, 1995.
-
Recommended:
Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.
-
Recommended:
Sborníky sympozií ČS INSEA 1995, 2000, 2004.
-
Recommended:
Cikánová, Karla. Tužkou, štětcem nebo myší. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.
-
Recommended:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Recommended:
Černochová, Miroslava; Komrska, Tomáš; Novák, Jaroslav. Využití počítače při vyučování : náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
-
Recommended:
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Preparation for an examination (30-60)
|
30
|
Graduate study programme term essay (40-50)
|
50
|
Contact hours
|
20
|
Total
|
100
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady; |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat;
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
analyzovat a hodnotit specifika nových médií v kontextu dosavadních výtvarně vyjadřovacích technik; |
objasnit možnosti elektronických médií v procesu výuky výtvarné výchovy; |
Skills - skills resulting from the course: |
zvládat tvorbu a souvislosti fotografie, fotokoláže, plakátu, animace, videa v kontextu dosavadních výtvarně vyjadřovacích technik; |
experimentovat s výrazovými možnostmi elektronických médií; |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Continuous assessment |
Skills - skills achieved by taking this course are verified by the following means: |
Combined exam |
Seminar work |
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Discussion |
Multimedia supported teaching |
One-to-One tutorial |
Skills - the following training methods are used to achieve the required skills: |
Project-based instruction |
Students' portfolio |
Seminar |
|
|
|
|