|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / CHLME
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
CHLME
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Chemické laboratorní metody
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KCH/CHLM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Osvojit si základní dovednosti v laboratorní technice a seznámit se se základními metodami a postupy práce v chemické laboratoři.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zadaných úkolů, vypracování laboratorních protokolů.
|
Obsah
|
1. cvičení
Zásady bezpečné práce v chemické laboratoři
Vybavení a zařízení chemických laboratoří
Druhy laboratorního nádobí a pomůcek.
Práce se sklem, korkem a kaučukem
Řezání, otavování a ohýbání skleněných trubiček.
Zhotovování kapilár, pipet, baniček.
Sestavení jednoduché aparatury.
2. cvičení
Váhy a vážení
Měření fyzikálních vlastností látek
Vážení na technických a analytických vahách.
Stanovení hmotnosti předmětu, navážka pevné látky.
Stanovení hustoty kapaliny pyknometrem a hustoměry.
Stanovení teploty tání pevné látky.
3. cvičení
Roztoky
Příprava roztoků žádaného složení.
Stanovení rozpustnosti neznámého vzorku při různých teplotách a vyjádření křivky rozpustnosti daného vzorku.
4. cvičení
Základní postupy čištění a izolace látek v chemické laboratoři
Krystalizace - volná a rušená.
Destilace - frakční destilace a destilace s vodní párou.
Sublimace.
Sušení.
5. cvičení
Základní operace odměrné analýzy
Stanovení složení roztoků titrací.
6. cvičení
Příprava, sušení a uchovávání plynů
Manipulace s tlakovými lahvemi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Všechny důležité informace a materiály k předmětu jsou studentům k dispozici v Coursewaru.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Eysseltová, Jitka; Lukeš, Ivan; Mička, Zdeněk. Základy laboratorní techniky. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0783-2.
-
Doporučená:
Drátovský, Milan. Laboratorní technika : Návody ke cvičení. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
-
Doporučená:
Lukeš, I; a kol. Laboratorní technika : Návody ke cvičení pro posluchače učitelského studia chemie. Praha: SPN, 1988.
-
Doporučená:
Bartovský, T., Bartovská, L. Laboratorní technika I. SNTL Praha, 1986.
-
Doporučená:
Bartovský, T.; Bartovská, L. Laboratorní technika II. Praha: SNTL, 1988.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat vybrané fyzikálně-chemické veličiny (látkové množství, hmotnost, objem, tlak, teplota, hustota, molární hmotnost, pH) |
definovat veličiny vyjadřující složení systému |
vysvětlit pojmy rozpustnost látek, krystalizace, destilace |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat veličiny a jednotky (hmotnost, objem, látkové množství, koncentrace, hustota) |
rozlišit základní postupy čištění a izolace látek v laboratoři |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
formulovat zásady bezpečné práce v chemické laboratoři |
pojmenovat základní druhy laboratorního nádobí a pomůcek používaných v laboratoři |
popsat základní metody práce a postupy v chemické laboratoři |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat teoretické poznatky na modelové situace při práci v laboratoři |
realizovat základní postupy čištění a izolace látek v laboratoři (krystalizace, destilace) |
určit hmotnost, objem a hustotu kapalin a pevných látek |
sestavit jednoduchou aparaturu |
stanovit rozpustnost pevné látky v závislosti na teplotě |
připravit roztoky daného složení a určit přesné složení roztoku titrací |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|